fredag, oktober 24, 2008

800 miljoner kronor mer till SL

Nästa år får SL 800 miljoner kronor mer för att satsa på en bättre kollektivtrafik i hela Stockholms län. Det betyder att vi fortsätter den största satsningen i SL:s historia. Samtidigt har jag tidigare gett beskedet att SL-kortet inte ska höjas. Det betyder att vi fortsätter utbyggnaden av kollektivtrafiken och tvärbanorna med befintliga och ökade resurser. När fler reser med SL ökar intäkterna.

Fakta om 2009 års trafikbudget:

Ingen höjning av SL-kortet
Utbyggnaden av Tvärbana Norr till Solna påbörjas
Tvärbana City byggs
Utbyggnaden av dubbelspår på Roslagsbanan fortsätter
Sittplatsgaranti på alla bussar som kör över 70 kilometer i timmen
Nya moderna spårvagnar på Nockebybanan
Satsning på förnybara bränslen i busstrafiken

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Christer, men det SL du leder har inte lyckats få fram de där 7 nya spårvagnarna av typ A32 (som egentligen skulle ha levererats under perioden mars - maj innevarande år) till Nockebybanan och det verkar osäkert om de någonsin kommer att levereras. De två vagnar som var avsedda för Tvärbanan har i och för sig levererats men står nu i Brommadepån, felaktiga och oanvändbara. Dessutom hade ni det dåliga omdömet att köra igång 7 1/2-minuterstrafiken på Tvärbanan från den 18/8 även utan detta vagntillskott. Med följd att både personalen och den befintliga vagnflottan går på knäna. Och nu verkar ingenting hända - vi får se fram emot ytterligare en vinter med de utslitna, omoderna vagnarna på Nockebybanan. För mig är det ofattbart att SL agerat så kraftlöst mot leverantören. Att dessutom, som gjordes vid SL:s styrelsesammanträde 2008-08-26 (§ 118) besluta sig för att inte köpa ytterligare A32-vagnar (och bryta optionsavtalet från 1997) ökar väl knappast leverantörens vilja att fullfölja denna order.

Anonym sa...

Ingen höjning?
- man får väl se hur lång tid det löftet gäller.

Utbyggnad av spårvagnstrafiken är ju perfekt och likså nya vagnar

En sak förpestar dock resorna och gör att dom tar längre tid och det är körstilen.
Tvärbanan är ju inte snabbare på egen banvall än spårvagnarna i Göteborg på gatorna i stan
- då beror det knappast på banan och A32 har bra prestanda (och dom sega accelerationerna och bromsningarna beror definitivt inte på banan).

Och med SL:s körstil, blir det inte många bussar som får sittplatsgaranti - dock bra med förnyelsebara bränslen :-)

Anonym sa...

Bra med mer pengar!!! När det gäller tvärbanans utbyggnad o andra spårplaner, har du och dina kollegor funderat och seriöst satt er in i BRT (Bus Rapid Transit)? Bygg ut tvärbanan fast enligt BRT-modellen! Det lär ge en massa pengar över som kan användas till trafik i stället.

Anonym sa...

Skitsnack om Tvärbanan som vanligt, C20. Du kan inte ge ett enda konkret exempel på vad du menar utan kör bara med svepande formuleringar. Om du vågade skulle du kunna ringa till Veolia Transport och be att få följa med i en förarhytt någon gång, men det är du för feg för. Istället skräpar du ned landstingsrådets blogg med dessa ideliga påhopp. Att Tvärbanan inte är snabbare är Gbg:s gatuspårvagnar är dessutom en ren lögn!

Anonym sa...

Bus rapid transit! Ja, det är många som tror på billiga bussens välsignelser fortfarande, tydligen.


By the way: Den är intresserad av att diskutera lokaltrafik med kunniga människor, och inte bara sitta hemma vid datorn och häva ur sig populistiska floskler kan gå in på Spårvägssällskapet diskussionsforum
www.sparvagssallskapet.se/forum/