Ny öppnar sista etappen av Norrottsleden och det är bara att gratulera Per Unckel och Ingemar Skogö till att både tid och pengar har sparats i detta sex år långa projekt. Projektledaren för det hela, Ulrica Nilsson, imponerar med sina sakliga svar om leden när hon berättar om att de har använt en så kallad funktionsentreprenad i DN: "Det har varit ett lyckat upplägg och har för Vägverket inneburit en besparing på cirka fem procent mot en traditionell upphandling. Såväl beställare som entreprenör tvingas tänka i nya kreativa banor"
Ja, det kan man lugnt säga. NCC byggde etappen Rosenkälla-Täby Kyrkby och kommer nu att svara för drift och underhåll i femton år. Sen övergår allt vägansvar till Vägverket.
Jag tror att det är precis så man måste tänka när det gäller infrastruktur. Vi behöver snabba upp processen och få kortare ledtider när det gäller beslut-genomförande. Det är så mycket som ska falla på plats ändå att vi inte behöver krångla till det i onödan. Grattis till norrortskommunerna som nu kan expandera och växa i sin takt. Nu önskar vi att fler stora projekt, däribland Citybanan och Förbifarten, kan begåvas med, kloka och kunniga entreprenörer och kreativa och effektiva projektledare som Ulrica Nilsson och hennes medarbetare.
lördag, oktober 04, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
"Tusentals resenärer drabbades på morgonen när Gröna linjen på grund av ett signalfel stod helt stilla." SvD i veckan.
Det är ju talande att du som har ansvar för kollektivtrafiken hellre pratar nya billeder än tar tag i kollektivtrafikens problem.
Skicka en kommentar