Ibrahim Baylan (s) kom för sent igår, i dubbel bemärkelse. På väg till trafikutskottet drabbades Stockholm och övriga Sverige av ett signalfel vid Karlberg. Baylan höll på att komma för sent till sitt möte med trafikutskottet, världen stod stilla. Baylan blev upprörd och kallar nu till en hearing om varför Stockholm har drabbats av kapacitetsproblem och andra störningar den senaste tiden. Som om detta skulle vara något nytt. Järnvägen har länge varit försummad och allra mest flaskhalsarna i storstadsregionerna.
Baylan borde läsa min blogg oftare. Då kunde han bespara sig mötet med Tågoperatörerna, SJ och Banverket och istället gå till sitt eget partis propositioner de senaste tolv åren för att hitta det enkla svaret. Stockholms flaskhalsar, som det nationella järnvägsnätet är beroende av, har aldrig varit prioriterat för socialdemokraterna. Inte av Göran Persson, inte heller av Ingvar Carlsson, knappast nu heller med Mona Sahlin vid rodret på SAP-skutan.
Men det är klart. Om Baylan riskerar att komma för sent till sitt möte i riksdagen, då bör man naturligtvis starta en utfrågning. Hur vore det om Baylan istället förmådde sina partikollegor i riksdagen och landstinget att satsa mer pengar i budgeten till Stockholms infrastruktur. En utfrågning i det här läget räcker inte långt. Rätt många har kommit för sent i rätt många år utan att socialdemokraterna byggt en enda meter spår.
Nä, Baylan. Du är inte trovärdig i den här frågan. I tolv års tid och lite till har Stockholm varit bortglömda av s-regeringen i Rosenbad. Den bilden går inte att sudda ut med en enkel kallelse till ett utskottsförhör. Det är för sent för det Baylan, i dubbel bemärkelse har det tåget redan gått. Lämna över problemlösandet till dugligare män och kvinnor.
onsdag, oktober 29, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar