fredag, oktober 31, 2008

(s) motståndare till spårvagnar

Idag markerar socialdemokraterna återigen att de är motståndare till spårvagnar i Stockholm. I DN kritiserar Lars Dahlberg (s) vår storsatsning på framtidens spårvagnsnät i form av Tvärbana City, som är en utbyggnad av Djurgårdslinjen.

Landstinget revisorer som inte verkar förstå sin uppgift fullt ut kritiserar ena dagen att SL:s investeringarna går för långsamt och att vi inte använder upp alla pengar, nästa dag går det för fort. De får bestämma sig. Jag är stolt att vi fått fart på utbyggnaden av en bättre kollektivtrafik för stockholmarna.

Om socialdemokraterna får bestämma ska det tydligen gå både långsamt och belasta skattebetalarna onödigt mycket pengar eller ska det helst inte göras alls. I fullmäktige och i media säger man en sak, men det står alltmer klart att socialdemokraterna i själva verket inte vill ha spårvagnar i Stockholm.

Jag vill se mindre snack och mer verkstad. Jag vill bygga ut SL och kollektivtrafiken. Under socialdemokraternas senaste fyra år vid makten i landstinget byggdes inte en enda meter ny spår för kollektivtrafiken. Nu när vi i Alliansen sätter fart och satsar står socialdemokraterna vid sidan om och gnäller. Men mitt uppdrag är inte att göra socialdemokraterna glada, mitt uppdrag är att göra SL:s resenärer och stockholmarna glada och stolta över sin kollektivtrafik.

Nu leder Alliansen i landstinget och Stockholms stad utvecklingen tillsammans. Vi har lagt grunden för att lösa Stockholms infrastrukturproblem både på kort och lite längre sikt.

Vi ses vid invigningen av den färdigställda och utbyggda Djurgårdslinjen, snart - om jag och Sten får bestämma!

Inga kommentarer: