fredag, oktober 10, 2008

Oacceptabelt att planka

Tänk dig följande; En lördagskväll står du i kön till kassan på ICA, du behöver bröd och mjölk. Bakom dig står en äldre dam med plånboken i hand, framför dig en barnfamilj. Plötsligt kommer en kille gåendes förbi hela kön med en kasse matvaror och vägrar betala. Nej, jag plankar idag.

Vem skulle acceptera att några går förbi kön eller struntar i att betala? Resultatet blir naturligtvis att kostnaderna vältras över på den äldre damen och barnfamiljen som ska fylla kylen med veckans mat. Utbudet i butiken är bra, priserna är rimliga. Ändå väljer killen att promenera förbi. Är det rätt? Är det ok att säga att just idag så tar jag maten utan att betala, är det ok att ta vad man vill ha bara för att man kan och vill, medan andra ska stå för notan?

Det senaste exemplet på fusk och svinn är att några fuskar med sms-biljetterna. För mig är det ingen skillnad om någon hoppar över spärren eller fuskar med avancerad teknik. Killen i butiken kan visa upp ett ogiltigt kort, lämna fram monopol-pengar eller helt enkelt springa förbi. Principen är densamma. Det sorgerliga är att fusk och svinn kommer alltid att nagga kvaliteten på kollektivtrafiken i kanten. Det drabbar framför allt de som behöver kollektivtrafiken bäst. Den som plankar bör tänka två gånger till, på den som står bakom och framför i kassan. Det är dem som förlorar på plankarnas osolidariska handlingar. Läs mer i dagens SvD.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker SL:s priser är totalt oacceptabla. Det blir dyrare och dyrare medans man själv inte får mer pengar.

Det låter på dig som att du tror att folk har ett alternativ, vad skulle det vara? Att stanna hemma? Ser du inget problem i det?

Jämförelsen med att stjäla från en butik är fullständigt felaktig. Då blir butiken av med en fysisk produkt, de förlorar den potentiella inkomsten. Plankar inte folk så reser de helt enkelt inte. Man kan inte trolla fram pengarna. Till skillnad från att sno från en affärsidkare är också kollektivtrafiken något offentligt som för de flesta stadsbor är en absolut förutsättning för att kunna leva.

När man reser med SL ser man konduktörer som säger saker som "ja vi vet att det är helt sjukt... men jag kan inte göra något" när folk blir förbannade på priserna. Det ser man dagligen.

När jag har haft utländska vänner på besök har det faktiskt hänt att de inte trott på mig när jag berättar vad det kostar att åka några stationer.

Dagligen hjälper man folk, kanske drar man kortet åt nån kille som står och väntar.

Vi bor i en storstad, där är kollektivtrafiken en förutsättning för de flesta människors leverne. Att då på kollektivtrafiken ha en prislapp som många människor helt enkelt inte har råd med är direkt omoraliskt.

Inte bara leder den här attityden till att folk tvingas planka, den leder också till att sådana som faktiskt har biljetter men har tappat dem råkar illa ut. Du vet lika väl som jag att kontrollanterna och vakterna man kan råka ut för inte är guds bästa barn.

Börja med priser folk har råd med, då betalar fler för sig och intäkterna ökar. Sluta jaga plankare, då slipps en stor utgift. Inför en kundinriktad attityd hos kontrollanter och vakter, istället för en krogvaktsattityd.

Öppna ögonen och se verkligheten. Alla har det inte så förbannat gott ställt som du. Om du tycker att ingen ska planka så finns det två alternativ, sänk priserna eller ge folk mer pengar. Vad är mest realistiskt?

Har folk inte råd att betala för något som är absolut nödvändigt så plankar de, det är spelreglerna (själva förutsättningarna) man har att rätta sig efter. Man kan jaga dem, men så länge det är för dyrt kommer folk att planka. Lyckligtvis har plankarna förståelse för de flesta resenärer vilket kan spegla sig i form av spontana applåder för killar som akrobatiskt svingar sig över spärrarna, folk som blir upprörda när nån stackars kille åker dit och liknande.

Att planka är en helt socialt accepterad gärning i Stockholm, och det har SL bara sina egna priser att skylla på.

Anonym sa...

Vadå accepterat av Stockholmarna?? Skulle inte tro det!! Att snylta på att andra gör rätt för sig kommer aldrig bli accepterat annat än i udda kretsar (d.v.s de som tror att andra ska betala). Halva kollektivtrafiken betalas via skatten, andra halvan av de som nyttjar den.
Sedan kan jag hålla med om att SL:s nuvarande lösning med att ha en massa folk som glor på att man använder tekniken rätt är absurd. Bättre att dessa resurser används till värdar i ordets rätta bemärkelse och att man har fler biljettkontoller i det lilla formatet. Var i Berlin förra året. dag två kom en civil man fram, höll upp sitt ID och alla förstod vad det handlade om. Det föredrar jag framför SL:s razziamodell

Anonym sa...

Kollektivtrafiken som erbjuds oss medborgare i Stockholms län är inte perfekt. Däremot kan man nog påstå att det är en av de billigaste i Sverige. Självklart ska det finnas kontrollanter och lika självklart ska folk betala sin biljett. Men, det som stör mig mest förutom all nedskräpning är de långa köerna till biljettluckorna vid T-centralen (mot centralen),Slussen och vid Hornstull (vid Ringen)...

Anonym sa...

Typiskt moderater att jämföra plankning med att stjäla varor i en butik

Företag som säljer varor konkurrerar med varandra, vilket ger lägre priser och bättre kvalite, större utbud etc. Stjäl man varor från butiker, förstör man ju mest och gör att saker blir dyrare – så länge man inte ska skattefinansiera allting (skulle ju inte vara möjligt att genomföra). Det var ju dessutom inte bara mat dom stal i artikeln heller, utan dyra kläder o likn.

När det gäller kollektivtrafiken däremot sitter några få entrepenörer och driver ut vinst på allmänna intressen.

Det skulle dessutom vara oerhört svårt att skapa en marknad med kollektivtrafiken – det finns inte plats på vägar och spår, om många företag körde sina egna bussar och tåg (t ex pendeltågen går redan på banans maxkapacitet genom centralen). Det är också svårt att driva lönsam kollektivtrafik till bra priser, eftersom driftkostnaderna är förhållandevis höga – samtidigt som väldigt många har nytta av och är beroende av denna.

Ungefär 50% är redan skattefinansierat – det skulle inte vara svårt att finansiera resten heller. Sen – hur många andra företag satsar 1/4 av inkomsterna för att ta betalt på nytt? 25% av det man betalar går i princip bara rakt ner i papperkorgen – bara för att upprätthålla biljettsystemet och biljetthanteringen.

I princip är det alltså bara ca 37,5% till av kolletivtrafikens nuvarande kostnader som behöver skattefinansieras för gratis kollektivtrafik


Jag plankar ofta - brukar inte betala på flera månader i sträck
och då åker jag i snitt 4-5 ggr per vecka (mest pendeltåg) - jag har även kompisar som plankar en hel del. Har gjort så i 7-8 år nu och aldrig åkt dit än :-)


Så länge ocker-priserna inte sänks ordentligt och så länge SL kastar bort pengar på skitsaker som t ex SL access, tänker jag fortsätta.



Tycker dessutom inte att vissa resor är värda att betala för heller

T ex när man åker med busschaufförerna vi har här ute i Upplands bro/Järfälla som kör konstant 5-30 km/h under hastighetsgränserna, accar typ 0-40 km/h på över 20 sek (och bromsar lika sakta) och när dom ska svänga i tomma korsningar kör dom ibland så långsamt som 10 km/h trots att det finns gott om plats att svänga med bussen och väglaget är perfekt.

Mätte nyligen en typisk tur med 559:an från Kungsängens station till Coop forum i Brunna
(6,1 km) och snittfarten var 24 km/h!!! - det finns löpare som är snabbare på 6 km. Vore ok på en stadslinje i rusningstrafik men fan inte på denna linje.