tisdag, december 04, 2007

Snabbpendetåg i högtrafik möjlig

Genom att både utöka trafiken och förbättra punktlighet undersöker nu SL tillsammans med SJ möjligheten att införa snabbpendeltåg. Det innebär inte som, felaktigt rapporterats, färre avgångar utan tvärtom fler och kortare restid för många resenärer. Tidigast kan förslaget bli verklighet 2009.

Vi tittar nu på hur vi ytterligare ska kunna förbättra trafiken för våra pendeltågsresenärer. Vi som reser med pendeltågen måste kunna lita på att de går i tid och kan SL samtidigt bidra till att ytterligare förbättra trafiken är det välkommet.

Jag kommer aldrig att medverka till att försämra trafiken. Det SL och SJ nu diskuterar är att utnyttja järnvägen bättre och mer effektivt. Inte att minska antalet avgångar.

Socialdemokraterna väljer som vanligt att missförstå och svartmåla intentionerna från SL. Det riskerar att i onödan skrämma resenärerna vilket leder till att förtroende för kollektivtrafiken försämras.

Kort fakta om förslaget:
Mälarbanan
Snabbpendel i högtrafik körs Västerås-Bålsta-Bro-Kungsängen-Jakobsberg-Stockholm (körs med SJ:s dubbeldäckare).
Regionaltåg (Örebro)-Västerås-Stockholm som stannar i Enköping och Sundbyberg.
Snabbpendel i högtrafik körs Märsta-Upplands Väsby-Helenelund-Stockholm (körs med SL:s nya pendeltåg).
Uppsalapendeln går direkt och med insatståg under högtrafik
Det innebär bland annat att Kista nås både från Mälarbanan och Uppsalabanan via Jakobsberg och Helenelund.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så skönt att se bevis på att det äntligen fokuseras på kvalitet och kapacitet inom kollektivtrafiken istället för idiotprojekt som öppna spärrlinjer och ofinansierade sänkningar av taxan som den förra majoriteten höll på med.

Xerxes sa...

Se då till att SJ inte förstör trafiken genom sina biljettpriser. Det är A och O att samma biljett (eller månadskort) som för långsammare tågen gäller även på de nya snabbtågen. Annars är det fortfarande bil som gäller för oss luttrade långpendlare. SJ som "lokaltrafikentreprenör" är ett stort skämt, det är bara att kolla på Uppsalapendeln (dyra spår mil-2000:-/mån för 6 mil!!). Trots allt har SL ett bra mycket bättre rykte (och bemötande) än SJ.

/Luttrad Uppsalapendlare och blivande Bro-pendlare