måndag, december 17, 2007

Bättre kollektivtrafik till Arlanda

Kollektivtrafiken till och från Arlanda måste bli bättre. Fler måste välja att åka tåg och buss i stället för bil. Annars finns det stor risk att Arlanda redan 2009 slår i utsläppstaket för koldioxid. I dag kommer ungefär hälften av alla utsläpp av koldioxid från biltrafiken till och från Arlanda. I dag tar bara 25 procent av passagerarna och 9 procent av de anställda tåget till Arlanda.

Därför ges nu SL:s VD i uppdrag att återkomma med förslag på hur kollektivtrafiken till Arlanda ska bli bättre, både på kort- och långsikt. Redan i april ska förslagen presenteras för styrelsen.

Arlanda är viktig för Stockholms och Sveriges konkurrenskraft, därför måste vi göra kollektivtrafiken till förstahandsvalet för alla som åker till och från Arlanda, så att flygplatsen kan utvecklas. Därför ska nu SL tillsammans med bland annat Luftfartsverket undersöka både kort- och långsiktiga förbättringar av kollektivtrafiken till och från Arlanda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Christer, både bil- och busstrafiken måste överföras till spåret. När Arlandabanan nu finns måste den utnyttjas bättre - det är vansinne att att flygbussarnas dieselbussar trafikerar sträckan parallellt. Därför måste svenska staten lösa ut A-train-konsortiet så att banan kan trafikeras på samma konkurrensneutrala sätt som på övriga delar av statens spåranläggningar. Flygbusstrafiken måste avvecklas och överföras till spårtrafik.