torsdag, december 20, 2007

SL bjuder in taxi för att skapa trygga resor

Idag är det svårt för en resenär att beställa fram en taxi till en busshållplats, bussterminal, tunnelbanestation eller tågstation då det är svårt att kunna ange exakt vilken tid man kommer fram. Framtiden kallas kombinationsresor.

När resenären använder reseplaneraren på webben eller i mobilen kan denne beställa en väntande taxi till förutbestämda hållplatser/stationer. På ett enkelt sätt genomförs både beställning och betalning av hela resan fram till dörren och mobiltelefonen blir biljetten som visas sedan upp i SL-trafiken respektive i taxin.

Tanken är att resenärerna ska kunna använda SL:s trafikplanerare på webben för att kunna boka och betala hela resan hem till dörren samtidigt som taxiresan kommer att vara rabatterad. När resenärerna kan planera hela sin resa fram till dörren blir resan tryggare. Samtidigt når taxinäringen en kundgrupp som annars inte skulle åka taxi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå biljettsystem,

SL Access skall se till att SL får korrekt betalt och de totala biljettintäkterna förväntas
nästa år uppgå till knappt fem miljarder kronor, därför är systemets fullständiga
driftsäkerhet viktigare än att hålla ett visst lanseringsdatum. En ny tidplan för SL Access
kommer att redovisas för SL:s styrelse den 18 december.
Därmed anser jag interpellationen besvarad.
Stockholm den 6 december 2007
Christer G Wennerholm

Vad redovisades den 18 december?

Anonym sa...

Jag är så sur på att det alltid dröjer minst en månad innan SL:s styrelse protokoll ligger ute på nätet. Under tiden kan man få kryptiska nyhetsbulletiner från Christers blogg, dock utan möjlighet att kolla beslutsunderlaget. Jag tycker inte det här är förenligt med en öppen demokratisk process i informationssamhället. Att skriva ett beslutsprotokoll tar för en jurist 8-16 timmar och det bör gå att ordna en process för justering via internet. Med en effektiv process bör protokollen kunna ligga ute på nätet 1-4 dagar efter styrelsemötet.
Jag tycker SLs styrelse bör föregå med gott exempel och även driva på sin egen produktivitet.