lördag, augusti 26, 2006

Jag sitter i en Volvo och skumpar fram på vägarna. Även helgdagar vigs åt valarbete, så här tre veckor före valet. Jag och min medarbetare Martin är på väg för att lyssna på ett valtal av Fredrik Reinfeldt. Ta det lugnt, det är Martin som kör. Jag behöver inte koncentrera mig på körningen, utan kan ägna mig åt bloggen för en stund.

Jag hoppas att Fredrik Reinfeldt inte låter sig nedslås alltför mycket av SvD/Sifos opinionsundersökning, som presenterades i dagens tidning. Den gav vid handen att (m) skulle ha tappat drygt fyra procent i väljarsympatier. Därmed skulle det vara helt jämnt mellan blocken.

I sådana stunder är det värt att påminna om att (m) hade omkring 15 procent i förra valet. Idag, enligt SvD/Sifo, har (m) ökat till närmare 25 procent.

Men visst blir det jämnt i valet den 17 september. Det blir en rysare, det råder ingen tvekan om det. Arbetslinjen står mot bidragslinjen. Jag tror att detta val blir avgörande för Sveriges möjlighet att klättra i välstånd, och för utvecklingen av nya jobb.

Inga kommentarer: