fredag, augusti 25, 2006



Häromdagen besökte jag och Beatrice Ask akutmottagningen för våldtagna kvinnor på SÖS. Jag blev omtumlad. Visst, jag har också läst, hört och sett om alla våldtäkter som sker och känt avsky och vrede. Men nu kom frågorna ännu närmare.

På mindre än ett år har 490 patienter tagits emot. Det är i snitt två per dag. Den äldsta kvinna de tagit emot var 72 år och den yngsta 11 år. Var femte patienter är under 18 år.

Det känns ofattbart mycket men ändå är det långt ifrån alla våldtagna kvinnor som kommer till mottagningen. Enligt statistik från BRÅ, brottsförebyggande rådet, anmäldes 1265 våldtäkter 2005 i Stockholms län. Och inte nog med det; väldigt många våldtäkter anmäls aldrig.

Jag känner stor beundran över de som jobbar på mottagningen. Det finns rutiner för hur patienterna skall tas omhand. Såväl psykosocialt som rent medicinskt, men också rättsmedicinskt för att säkra bevisning för eventuella framtida rättegångar. Det är ingen lätt uppgift att möta och vara ett stöd i den krissituation som många av kvinnorna befinner sig i.

Beatrice Ask var också med på besöket. Det var bra, för polisen och hela rättsväsendet måste vara med och hjälpas åt för att bekämpa dessa brott. Antalet anmälda våldtäkter har ökat på senare år och det är en utveckling som måste brytas.

Skall vi lyckas krävs många insatser. Fler poliser och hårdare straff är bara en del av lösningen. Andra viktiga åtgärder är bättre förebyggande arbete, eftersom det visar sig att många av dem som utför våldtäkter har en trasig bakgrund. Parker och gångstråk måste belysas så att risken för överfall minimeras. Och det kanske viktigaste av allt är att alla medborgare hjälps åt för att förändra samhällsklimatet.

Det är ett stort och viktigt arbete som ligger framför oss och jag vill passa på att tacka för att vi fick möjlighet att besöka denna välfungerande och tyvärr nödvändiga verksamhet. I detta sammanhang spelar det ingen roll om vi vinner eller förlorar valet. Jag kommer oavsett att göra allt jag kan för att stödja verksamheten och arbetet för att minska antalet våldtäkter.

Inga kommentarer: