Utbyggnad av tvärbana klar 2011
Snart ska allmänheten få säga sitt om den planerade tvåmiljarderssatsningen på en förlängning av tvärspårvägen mellan Alvik och Solna. Utbyggnaden är tänkt att vara klar när den nya nationalarenan för fotboll invigs.
Helena Sundberg, planeringchef på SL, säger att tanken är att spårvagnarna ska kunna rulla på sträckan när arenan invigs runt 2011. Hör henne i Sveriges Radios sändning i P3 här. (inslaget startar en bit in på programmet)
Karta: Planerad sträckning (pdf)
De nya spåren kommer att gå från Alvik genom Ulvsunda, tangera Bromma flygplats - över Bällstaån - genom Sundbyberg och vidare mot Solna centrum och fram till den planerade nya nationalarenan för fotboll vid Solna station.
Hela anläggningen kommer att kosta drygt 2 miljarder.
tisdag, november 13, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Christer, som medborgare och förare på Tvärbanan gläder jag mig oerhört åt att planeringen för Tvärbana Nordost (=min beteckning för Tvärbanan till Solna) nu avancerar så snabbt efter de socialdemokratiska stagnationsåren. Är det verkligen möjligt att denna sträckning skulle kunna tas i trafik 2011? Därför gör det mig fundersam när Din partivän, Anna Wersäll, ledamot av Stockholms stads fastighetsnämnd och direktör vid Stockholms Handelskammare inte verkar dela Din uppfattning om trafikslaget spårväg. I sin och Handelskammarens idéskrift "Stockholmsförhandlingens slutsatser – Handelskammarens förslag" skriver hon:
"Den (dvs. Tvärbana Nordost, min anm.) skulle därmed få så många passagerare att den borde byggas som tunnelbana i stället. Det skulle dessutom göra den till en snabbare och mer attraktiv tvärförbindelse, som på allvar kan konkurrera med bilen på sträckor med ett mycket hårt belastat vägnät.
Spårvägen beräknas kosta 2,3 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Detta är ett högt pris för en så pass långsam och kapacitetssvag förbindelse som en spårväg utgör. En uppgradering till tunnelbana skulle, även om det blir dyrare, ge betydligt mer för pengarna. Om den byggs i tunnel inkräktar den dessutom inte på värdefull mark."
Där har Du något att bita i!
Skicka en kommentar