fredag, november 02, 2007

Använd hela straffskalan

Jag blir bestört när jag läser om det brutala mordet som de två ungdomarna på sexton år utförde tillsammans med en tredje femtonårig pojke. Tillsammans har de brutalt torterat en handikappad man tills han slutligen avlidit. Det var ingen överilad eller oplanerad handling utan en sadistisk och utdragen misshandel där mannen vädjade för sitt liv, utan att kunna fly. Efter att ha varit och ätit återvände de tre ungdomarna och tog det sista av hans liv. För detta får de två äldsta avtjäna tre respektive två år på sluten ungdomsvård. Den tredje dömdes till ungdomstjänst.

Är det bara jag som reagerar inför detta. Hade de varit något år äldre hade de givetvis fått livstid. Som det är nu bör man ta hänsyn till deras ålder. Det jag ställer mig kritisk till är att man här inte utnyttjat hela straffskalan. Sluten ungdomsvård kan ge max fyra år. Då undrar jag, vad ska man behöva göra för att förtjäna det strängare straffet. Det vill jag inte ens tänka på.

Inga kommentarer: