fredag, september 14, 2007

SL:s VD presenterar idag sitt förslag till budget för 2008. Förslaget innebär att ytterligare 1095 miljoner kronor satsas på en bättre kollektivtrafik i Stockholms län nästa år.

Det är den största satsningen i SL:s historia. Av satsningen kommer 200 miljoner från en höjning av SL-taxan. Från den 1 april föreslår SL:s VD att 30-dagarskortet bör kosta 690 kronor.


Några fakta om förslaget till SL-budget 2008:
* 300 miljoner satsas för att permanenta hela trängselskattetrafiken
* Förbättrad sommartrafik med pendeltågen, normalt 15-minuterstrafik
* Turtätheten ökas med 33 procent på Tvärbanan till 7,5-minuterstrafik i rustningstid
* Dygnet-runt-trafik på tunnelbanan från fredag morgon till söndag natt
* Sittplatsgaranti på alla bussar som kör över 70
* Många nya bostads- och arbetsplatsområden trafikeras (Steningehöjden, Barkarby, N Frösunda, Stora Ursvik, Vistaberg, Riksten, Årstaberg m.fl.)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte att du igår utalade dig om fuskåkningen drabbade alla som redan har det svårt som ensamstående kvinnor och ungdomar?

Idag så ska du höja biljettpriset med 70 kronor i månaden eller 840 kronor om året!

Anonym sa...

Bra satsningar på kollektivtrafiken. Se nu bara till så att pendeltågstrafiken börjar fungera!

Anonym sa...

Vilket alternativ man än väljer ska det alltså bli dyrare? Och detta eftersom ni bedömer att vi resenärer hellre vill kunna åka till Norrtälje med nockebybanan än ens ha kvar nuvarande "låga" pris? Om det nu är så viktigt för er att vara en del i nya häftiga Stadsplanerings Projekt -sänk bensinskatten (eller lämna ett valfritt annat alternativ för folk att slippa ökade resekostnader).

Förbannade (nya) högersossar!

Anonym sa...

Tyvärr så kommer ingen politiker lyckas fixa detta.
Problemen beror på Stockholmstågs arroganta och okunniga personal som man måste byta ut.
En del av personalen har faktiskt som mål att sabotera trafiken, man njuter av att djävlas och sen skylla på politikerna.

SL borde även sätta in "mystery shoppers" som kan komma med synpunter och ideer om trafiken.

Konstigt nog så väljer SL att höja priset när man har så stora problem, detta kommer att medföra att folk surar till ännu mer på SL (om det nu går)
Det är bara en tidsfråga innan det händer något allvarligt.
Det är bara att se på USA där folk tom bränt ner stationer när det strular.

SL borde sänkan priset istället som man gjorde när Citypendeln misslyckades i början, 100 kronors sänkningen gav ca 170 % fler resenärer och större inkomster

Anonym sa...

Stämmer det som står i media Christer: "Enligt SL kostar fusket 200 miljoner kronor om året i uteblivna biljettintäkter"

Kan du bekräfta detta alt. komma med en korrekt siffra?

Anonym sa...

Christer, innan sommarn lovade du att bl.a. förklara hur SL beräknar plankningens påverkan på inäktsbortfallet. Du lovade också att redovisa vad ni kommit fram till. Vad hände eg med dessa löften?

Anonym sa...

Christer.. du kan väl knappast fortsätta hävda att det här är en större satsning än byggandet av exempelvis blå linjen? Glömmer du att sätta satsningen i relation till inflationen eller var räknar du fel?

Tunnelbana som är dyrare och slutar gå vid midnatt. Låter som att det blir till att planka igen. Jag kommer inte att ha råd längre.

Och menar du att Årstaberg inte har kollektivtrafikförbindelse idag? Jag bytte mellan spårvagn och pendeltåg där bara häromdagen.

Anonym sa...

Vem betalar dina resor Christer, du själv eller skattebetalarna?

Thomas Palm sa...

Får jag påminnaom att konsumentprisindex f.n. stiger med 1,8% per år. Att då höja SL-kortet med 11% förefaller vara lite ogenomtänkt. "Chockhöjning" förefaller som en lämplig beteckning.

Anonym sa...

Vad trevligt! - man beräknas få in 200 milj på höningen men har slängt ut 300 milj (hittils) på ett nytt biljettsystem. Snacka om (borgerlig) idiot-ekonomi.