torsdag, september 27, 2007


Första steget mot dubbelspår på Roslagsbanan

Roslagsbanan är idag till stor del byggd med enkelspår. Detta gör att trafiken inte är tillräckligt bra för de drygt 200 000 som bor längs sträckningen. SL:s styrelse beslutar i dag att ta första steget för att bygga dubbelspår. Första etappen ska stå färdigt 2010. Det ger bättre kollektivtrafik med ökad turtäthet och mindre förseningar. För hela Roslagsbanan beräknas kostnaden till 1,5 miljard kronor.

När Stockholm växer måste också SL växa. Genom dubbelspår på Roslagsbanan kommer resenärerna att få en betydligt bättre kollektivtrafik med fler turer och bättre punktlighet. Det här är en investering för framtiden och första etappen ska enligt tidplan stå klar redan om drygt tre år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser gärna din blogg men vill kunna hitta källmaterialet på SLs hemsida. Varför måste jag åka till huvudkontoret för att få fram offentliga handlingar? De borde ligga öppna för nedladdning på hemsidan. Kollektivtrafiken berör nästan alla medborgare och beslutsprocessen mår bra av öppenhet.

Anonym sa...

Varför ska norra delen av länet få en bättre kollektivtrafik än den södra.
Se bara på Vallentuna som är nästan exakt lika stort som Nynäshamn, Vallentuna har i högtrafik ca 15 avgångar med buss och tåg mot Stockholm per timme, medan Nynäshamn har bara 4 st i timmen.
Lägg pengarna på Nynäsbanan och bygg dubbelspår istället!!!!
Där kommer de dessutom att behövas bättre, speciellt när nya hamnen i Nynäshamn nu ska byggas!