fredag, september 07, 2007



Framtidens Lidingöbana testas

De vagnar som idag trafikerar Lidingöbanan är 65 år gamla. Det är nu hög tid att hitta nya bekväma och moderna alternativ. Under en månad testar därför SL, Veolia och Alstom en inlånad toppmodern spårvagn från Madrid.

Det här är ett sätt för oss att visa hur vi kan förbättra kollektivtrafiken. Ska vi lyckas satsa och modernisera Lidingöbanan är det viktigt att SL och Lidingö kommer överens och i dag tar vi ett första steg. Bilderna visar mig och en av våra skickliga spårvagnsförare. Med på turen idag var också Paul Lindquist, Lidingös kommunalråd och starke man.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag är full av beundran för svenska spårvägssällskapet och deras långa och målinriktade kamp för att driva på utvecklingen mot kapacitetsstarka och miljövänliga persontransporter i Stockholm. Drömmen är att knyta lidingöbanan med tvärbanan i höjd med henriskdal via en egen österledstunnel.

Anonym sa...

Schyssta vagnar - även nyare än Tvärbanans, verkar vara samma tillverkare som pendeltågens X60-vagnar också (Alstom).

Men var är det som gör föraren skicklig egentligen?
Att han är duktig på att "fis-köra" vid inbromsningar och accelerationer (och dra på sig förseningar)?. Körningen är den största anledningen till att snart skaffa körkort själv.

Anonym sa...

Jaha! Du som kallar dig c20, är du tunnelbaneförare? Isåfall tackar jag dig för att du sparkar på en kollega (det är nämligen jag som är föraren på bilden), samtidigt som jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte kör på röda linjen, med dess ryckiga framfart! Fis-körning! Vad är det för dösnack? Men du är välkommen att åka med några dagar, eller veckor, eller månader, på Lidingöbanan så kanske du får en annan uppfattning om vad som kan göras med det urmodiga vagnmaterial som står till vårt förfogande just nu!