onsdag, september 13, 2006

Socialdemokraterna spelar bluffstopp med väljarna

Jag antar att jag begår ett av valspurtens generalfel nu. Jag måste få reagera en stund, snarare än att agera själv.

Sossarna har nu på morgonen stått utanför en del av sjukhusen och hetsat mot oss moderater. De påstår att vi moderater tänker skänka bort akutsjukhusen till högstbjudande (försök förklara logiken i att ”skänka” något till den som betalar mest – den som kan). Det här är naturligtvis struntprat. Någon sådan agenda finns inte från oss moderater.

Därefter påstår sossarna att vi vill tvinga människor att skaffa privata sjukvårdsförsäkringar. Ursäkta mig, men det är ju en beskrivning av dagens verklighet. En kvarts miljon människor har redan skaffat dessa försäkringar. De som har råd har köpt sig gräddfiler. Alla vi andra hänvisas till sossarnas vårdköer.

Målet för oss moderater är att ingen människa ska behöva skaffa sig privata sjukvårdsförsäkringar. Vi skapar en tillgänglig och kvalitativ sjukvård – tillsammans med hälso- och sjukvårdens personal!

- - -

Min allianskollega Gustav Andersson från centerpartiet gör idag ett klokt utspel om tandvården. Det är lätt att instämma i hans förslag. Gustav vill överlåta delar av Folktandvården till ett City Dental i fristående regi. Det är bra, och vad som är ännu bättre med Gustavs utspel är hans förslag att erbjuda tandvårdsresor utomlands för de patienter som önskar det. Det finns ingen anledning att vara protektionistisk i tandvården. Tvärtom har vi allt att vinna på öppna gränser.

- - -

Nedan följer några bilder från dagens valkampanj:



På morgonen gick jag förbi stadshuset och passade på att förtidsrösta.



På Alviks torg tillsammans med Mikael Söderlund och Maria Borelius.






Här har jag anslutit till valspurtsupptakten till 100-timmarskampanjen.




En bild av mig och den tidigare partiordföranden Ulf Adelsohn från upptaktsmötet.


Kristina Axen-Olin var på plats.



Balonghav



Fredrik Reinfeldt förbereder sig inför sitt anförande på upptaktsmötet.

Inga kommentarer: