onsdag, september 06, 2006

Idag ägnas allt mitt intresse åt psykiatrin. Senare idag ska jag debattera detta brännheta ämne med det ansvariga landstingsrådet Birgitta Sevefjord (v). Om hur hon har (mis-)skött psykiatrin finns det mycket att säga. Jag tänker inte hålla tand för tunga.

Häromdagen hade jag tillsammans med mina alliansvänner i Stockholms läns landsting en debattartikel i City om psykiatrin. Läs den gärna här: http://www.city.se/ArticlePages/200609/05/20060905094900_187/20060905094900_187.dbp.asp

Just precis nu sitter jag i den för valkampanjen inhyrda Volvon och åker söderut. Jag är på väg mot Karsuddens rättspsykiatriska sjukhus. Vi moderater är bekymrade över att det är landstinget som är huvudman för rättspsykiatrin. Sju av tio våldsverkare i Stockholms län har sökt men nekats psykiatrisk hjälp. Ökade resurser krävs för att ta hand om personer som annars riskerar att skada andra, men för att inte utarma psykiatrin vill vi att staten tar över ansvaret för de allt fler som dömts till rättspsykiatrisk vård. Det kräver en lagändring och en ny regering.

Inga kommentarer: