måndag, april 21, 2008

SL utvecklar resegarantin

Nu prövar SL nya metoder att utveckla resegarantin. Tidigare har vi i majoriteten fördubblat resegarantin till 800 kronor för att även de som bor i länets olika delar ska kunna utnyttja denna möjlighet fullt ut.

Hur ska en utvecklad resegaranti se ut? Det beror helt på vad ni resenärer tycker och vilken respons förslaget får när det presenteras på SL:s styrelsebord nu på tisdag. SL föreslår i en utredning att man kan prova annan ersättning än pengar, om nu olyckan skulle vara framme. Kanske ett extra dagskort, eller ersättning för andra transportmedel? Läs gärna Katarina Lagerwalls artikel i City idag och kom tillbaka till mig med kommentarer. På tisdag fattar vi beslut i SL:s styrelse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha ett system som skickar tydligar signaler till SL och deras underleverantörer. Kommer inte bussen eller tåget skall det kännas av. Det skall vara DYRT att inte uppfylla utlovad kvalitet. Jag som kund vill hellst ha ett system som påminner om tidningsprenumerationen där jag får förlängt abonnemang när tidningen inte kommer. Däremot får jag inte ersättning från tidningen för att jag förlorat pengar pga utebliven tillgång till nyheter.

Idag när jag klagar på utebliven trafik eller bussförare som kör rally får jag bara ett mail från SL att de har fört klagomålet vidare. Jag vill känna att mina berättigade klagomål påverkar kvaliteten på sikt.

Anonym sa...

Detta med bussar som kör rally gör sig ju extra komiskt i snacket om förseningar också då det slösar mycket tid att köra mjukt och sakta.

Annars känner jag igen det där när man klagar - jag har klagat på förare som kör sakta istället och att dom inte håller tiden och det är samma sak, klagomålet går vidare men sen inget svar.

Tycker annars bussarna blivit lite bättre i Norrort på senare tiden även om det fortfarande ofta går sakta - speciellt linjerna Tensta, Hjulsta, Spånga har många bra chaufförer (brukar åka med dom när jag t ex varit i Kista C och handlat lite prylar). Och dom är också smarta och t ex tar det lungt när det är mycket tanter i bussen.

- för ett par veckor sen när jag åkte 514 från Kista C - bra accelerationer, bromsningar och kurvor (ofta över 2,5 m/s²) och när vi kom ut på E18 så kom han upp i 98 km/h på 70-sträckan - snabbare gick inte pga den tråkiga hastighetsregulatorn, annars hade vi nog kommit upp en bra bit över 100 km/h. Sen på Tenstavägen körde han ca 80 km/h över några härliga gupp så man lättade lite grann från sätet sådär. Sen var det några andra killar framför (som också verkade tycka farten var helt ok) och körde en bra låt på mobilen - det är verkligen vad jag kallar en perfekt buss-resa