måndag, april 21, 2008

100 miljoner till dubbelspår i Södertälje

Sträckan mellan Södertälje Hamn och Södertälje Centrum är Sveriges mest trafikerade enkelspår. Med ett dubbelspår kan pendeltågstrafiken i hela Stockholms län utvecklas och punktligheten förbättras. För att få igång arbetet kommer Stockholms läns landsting att låna ut 100 miljoner kronor till Banverket.

Även om resenärernas nöjdhet med pendeltågstrafiken ökat från 33 till 62 procent på drygt ett år är jag långt ifrån nöjd. Det vet alla läsare av denna blogg. Både trafik och punktlighet måste bli ännu bättre på pendeltågssidan.

Med denna insats kan vi säkerställa att inga ytterligare förseningar inträffar och att dubbelspåret kommer på plats som planerat. Då får vi också full valuta för vår pendeltågsdepå som nu håller på att byggas.

8 kommentarer:

Anonym sa...

En sak som skulle minska förseningar är om förarna kunde köra ordentligt - senast i lördags åkte jag med en förare som accelererade och bromsade så långsamt att hon blev 2 min försenad redan vid Barkarby trots att hon var i tid från centralen och då var det ändå inget fullt tåg så uppehållen var rätt korta.

I starterna kände man över huvudtaget inte när tåget kom i rullning, nog för att dom brukar köra sakta men det där var rent äckligt och jag tvingades åka med "grisen" hela vägen mellan Älvsjö och Kungsängen - ÖÖÖÖRK.

...och idag mellan Kungsängen och Bro - till sylta är det ca 2 km från Kungsängen och på den sträckan hade han kommit upp i 130 km/h och sen med hjälp av neförsbacken efter segar han sig sakta upp i 158-159 km/h och håller det kanske 500 m innan han gör en lång inbromsning hela vägen till Bro och sträckan mellan Bro och Kungsängen är hela 8,3 km. Vid Bro var tåget 1 min försenat.

Denna körning gör det dessutom helt omöjligt att köra in ens små förseningar som orsakats av nåt annat.

Här är en video jag gjorde på hur bra X60 kan accelerera (och då är ändå starten dålig pga föraren)
http://www.youtube.com/watch?v=lCKS1I0l8Jo

Sen för er som tror att detta slösar obetydligt med tid - standardföraren gör t ex 0-100 på ca 50 sek och X60 klarar det på högst 30 sek under normala förhållanden

50*(100/3,6) - 30*(100/3,6) = 277,78 m vilket tar 10 sek i 100 km/h

50-30-10 = 10 sek och lika mycket sparas på inbromsningen

20 sek per station ger 6 min från Bålsta till Västerhaninge och dom västa förarna gör 0-100 på över 1 minut vilket gör att dessa slösar ännu mer tid

Ju högre maxhastighet sträckan har och ju kortare det är mellan stationerna, desto större blir tidsslöseriet vid långsamma accelerationer och inbromsningar.

Öka pådraget långsamt i starten samt släppa bromsarna långsamt på slutet slösar sammanlagt ca 3-5 sek - det blir 1-1,5 min från Bålsta till västerhaninge.

Anonym sa...

...tror jag skrev lite fel i mina uträkningar (men räknade rätt) - hade rätt bråttom när jag skrev det.

Det ska vara:
50*(100/3,6)/2 - 30*(100/3,6)/2 = 277,78 m (i övrigt stämmer det)

Anonym sa...

Visst har X60 härlig acceleration! Och visst kan vi lägga på fullt pådrag direkt från start, men det blir inte speciellt bekvämt för resenärerna. Kortsiktigt kan ständigt fullt pådrag och full broms spara lite tid, men knappast långsiktigt. Fordonen mår lite bättre om man ligger lite under max, och lite marginal för halka och felbedömning är bra att ha. Många gånger har vi heller inte full motorkraft tillgänglig. Det kan upplevas som seg körning, men beror i själva verket på att fordonen inte har mer att ge.

SL & Wennerholm gör klokt i att satsa på Södertäljebacken. Signalanläggningen i Södertälje hamn behöver moderniseras, och dubbelspåret eliminerar en stor störningsfaktor, samt gör det lättare att lägga tidtabellen mer optimalt.

Anonym sa...

Idag fick jag ett nytt exempel på vad förarna ställer till med och hur oskickliga dom är också när jag åkte från Kungsängen ut mot Bålsta för att filma tåg

Dom kan knappt bromsa med dom gamla tågen längre när dom vant sig vid X60 (ansättnings-/lossningstiden i bromsarna är mycket kortare på X60 än dom gamla tågen). När X60 togs i trafik så körde dom oskickligt med dessa istället (fast där blev det bara lite roliga knyckar istället)

På realtidsinfon ser man hur tåget (19:07) blir mer och mer försenat - vid Kungsängen så är det 7-8 min försenat.
Förseningen och ökar sakta hela vägen från Västerhaninge - vilket betyder att tåget kör långsammare än det ska enl tidtabellen (vid fel brukar tåget vanligtvis bli stående någonstans istället)

Tåget som kommer är ett X1-tåg - man tänkte "yes - dom är riktigt ovanliga på linje 35 numera"
Väl på tåget så åker han iväg med en onödigt långsam acceleration (även om X1 inte accar lika bra som X60) och håller ca 113-119 km/h hela vägen istället för att hålla 125-129 som går bra med ATC-systemet (vilket slösar ca 15-20 sek i tidtabellen) och börjar bromsa redan vid vagns depån i Bro från 115 km/h och farten sjunker sakta till under 70 km/h (jag satt på vänstersidan i färdriktningen i 2a vagnen) och ser ett stillastående tåg på motsatta sidan, man hinner tänka ett par sek "är vi inne på stationen redan" innan jag fattar att det var ett tåg på stickspåret, sen ligger han och "mjölkar ner farten" under sådär en halv km som är kvar. Vid Bålsta kröp han i 10-11 km/h halva stationen innan stopp.

Vid Bålsta hade förseningen hade då ökat till ca 9 min. Ok ända fördelen är kortare väntetid när man ska vända (eftersom jag ville filma tillbaka vägen när det är lite folk) då tar dom tåget ur trafik i Bro, troligen för att tåget inte höll tiden - inte mycket till X1 film där förutom lite grann mellan Bro och Bålsta, satt då dessutom på fel sida (den sidan där man bara har skogen bredvid sig) eftersom det var Bro-Kungsängen jag egentligen ville ha och använde då Bålsta Bro mest till justering av ljud, kameran etc. och ingen X60-film heller när man kommer på det nya tåget, då man får ett helt gäng "Lugna Gatan-nissar" bredvid sig när man skulle plocka upp kameran

Anonym sa...

Svar till pendeltågsföraren:

Motorkraften är knappast problemet när 0-100 på nästan 1 minut är standard och om accelerationen är dålig finns det ingen anledning att bromsa lika illa vid nästa station. Visst köra fullprestanda kanske sliter lite grann på fodonen - men som dom kör nu är rent löjligt. Dessa tåg är byggda för snabb acceleration samt bromsning med återmatande bromssystem

Halka är det inte heller alltid och är man osäker är det ju bara att pumpbromsa lite i god tid så känner hur bra det tar (funkar ju extra bra med X60:s korta ansättnings/lossningstid också),
sen är det ju bara att släppa av och bromsa senare om greppet är bra.

Snabbt pådrag i starten är härligt och jag har hört många inne i tåget som klagat på "äckelstarterna" (tyvärr tror många att det bror på tågen och säger typ "dom här nya tågen accar ju skitdåligt" - är ju inte det man vill höra) och dom sega stoppen med "släppning på slutet".

Anonym sa...

Nu vet jag inte vad C20 gnäller över. Samtliga pendeltåg idag (29/4 t.o.m. kl 19) har ankommit Bålsta 0-3 minuter *före* annonserad ankomsttid, utom tre som drabbades av ett signalfel mellan Bro och Bålsta. Och ett par tåg har hämtat in ca 6 minuter på sträckan Årstaberg-Bålsta. Det går att köra fortare, men vi kan ju inte avgå från stationerna före avgånstiden! Visst finns det problem i pendeltågstrafiken, men förarnas körsätt är det inte. Enligt SL:s kundundersökning hösten 2007 så var 81% av resenärerna nöjda med pendeltågsförarnas körsätt. Att jämföras med t.ex. tunnelbanans 74%...

Anonym sa...

Även om dom kommer i tid till Bålsta kan dom fortfarande vara 1 minut sena från Bro (vilket dom ofta är när jag åker) eftersom dom tjänar in ett helt uppehåll mellan Bro och Bålsta. Körtiden är 6 min i båda riktningarna men i ena fallen avgångstid till avgångstid och i andra fallet avgångstid till ankomssttid. Förseningarna brukar dessutom kunna minska 1-2 minuter just på sträckan Kungsängen-Bro-Bålsta med X60 även om dom "fis-kör" ganska så mycket, eftersom avstånden är så långa och tidtabellen är anpassad efter X1-tågens toppfart.

Jag har knappast påstått att dom ska avgå för tidigt - men vad spelar det för roll om man får vänta lite grann vid stationen - då hinner man garanterat avgå i tid och dom som t ex gör ett tidssnålt byte till buss uppskattar bara om tåget är tidigt in.

Dom tåg som plockat 6 minuter har ju iallafall uppenbarligen kört bra - men även om det finns några få som kör bra så är det en väldigt liten del av förarna - 2 tåg på alla avgångar en hel dag fram till 19 är ju inte mycket.

Frågan om körsätet är förresten helt korkat formulerad - dom frågan "kör den här föraren mjukt och behagligt" sen får man svara instämmer/inte instämmer (tycker man att dom kör för sakta kan man ju inte svara). Den frågan besvarar ju bara hur många av dom som gillar att "fis-åka" som tycker att dom "fis-kör" tillräckligt.

Dom borde frågat t ex "kör den här föraren bra?" istället (gärna med möjlighet att skriva vad som är bra eller dåligt bredvid)

Anonym sa...

...Jag måste ändå medge att dom hållt tiden bra dom närmsta veckorna (även från Karlberg, Barkarby och Spånga - där dom ofta brukar minst 1 min sena) och det beror troligen på att dom blivit aningens bättre - det går i perioder upp och ner och det märks tydligt på hur dom håller tiden. Trots mina exempel ovan så har det ändå varit relativt få turer med sån där riktig "fis-körning" just senaste tiden.

Men dom skulle hålla ännu bättre och det skulle vara roligare att åka om dom körde bättre.