måndag, april 14, 2008

Arlanda behöver en bättre kollektivtrafik

I dagarna har vi alla läst om hur Arlanda snart slår i utsläppstaket. Mängden koldioxid måste ner för att flyget ska kunna expandera framöver och när resorna till och från Arlanda räknas in i underlaget blir det tufft.

Här kan SL med sin miljövänliga kollektivtrafik hjälpa till. Dels behöver vi få en bättre infrastruktur och ett anpassat trafikutbud för våra resenärer som ska flyga från Arlanda, men även en bättre samordning av trafiken för alla de som jobbar på Arlanda.

På kort sikt handlar det om att marknadsföra det utbud vi faktiskt har, på lite längre sikt handlar det om att integrera bussar och tåg med andra trafikhuvudmän för en bättre kollektivtrafik. Resenärerna ska enkelt och med få byten snabbt kunna nå Arlanda - på tider som passar. Lyckas vi med detta kommer vi att kunna öka tillväxten och samtidigt minimera miljöpåverkan. SL kommer på nästa styrelsemöte ta ställning till ett ärende om hur vi ska kunna gå vidare i just dessa frågor. Arlanda är navet i svensk flygtrafik, då behövs det en bra kollektivtrafik som matchar detta.

Jag tror att SL är redo för den utmaningen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

En bra början på att marknadsföra det utbud ni "redan har" är ju att INTE påskina att det bara finns flygbussar att åka med om man knappar in Stockholms Central - Arlanda i SL:s reseplanerare.

Det är ju i det närmaste bedrägligt beteende att lura folk på det sättet, trots att de betalat fört ett månadskort.

Jag tror jag måste envarsgripa er...

Anonym sa...

Dom kunde ju börja med att sänka priset på Arlanda Express - jag brukar åka den dom ggr jag ska till Arlanda men det är DYRT
(som tur är kan jag iallfall utnyttja rabatten som gäller när man är under 26).