Frågor till mig från Lars Dahlberg (s)
Idag ställde Lars Dahlberg frågor till mig angående sittplatskilometer och produktionstal i kollektivtrafiken.
För mig är denna fråga inte särskilt svår att förklara. När Stockholm växer med 30.000 fler varje år behöver nämligen också SL växa. Då vill det till att SL ökar trafiken, vilket också är fallet. I själva verket kör vi nu fler bussar än under trängselförsöket.
Ibland resulterar inflyttning i lite trängsel. Då är det tur att det är Alliansen som styr, vi är inte rädda för att bygga ut kollektivtrafiken.
När SL inför låggolvbussar minskar antalet sittplatser med 20-30%
De nya pendeltågen x60 har något färre sittplatser än de äldre tågen
De nya tunnelbanevagnarna har färre sittplatser än äldre vagnar
När vi renoverar och förnyar spår på exempelvis Nynäsbanan, Roslagsbanan och nu Farstagrenen så påverkar det antalet sittplatskilometer.
Men med denna fråga kan väl inte socialdemokraterna mena att det vore bättre med högre sittplatskilometerantal än utan dessa förbättringar. Det är rena femårsplanstänkandet.
Mina motfrågor till Lars Dahlberg (s) är med anledning av detta följande:
Ska vi sluta handikappanpassa våra bussar?
Ska vi sluta införa nya tåg för pendeltåg och tunnelbanan?
Ska vi sluta rusta upp spår som behöver moderniseras?
Hur skulle Lars Dahlbergs nedskärning på över en miljard kronor förbättra SL-trafiken?
tisdag, april 08, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar