fredag, maj 18, 2007

Vi måste markera att vi inte accepterar fuskåkandet. Det ska svida i plånboken för dem som inte köper biljett och låter alla andra resenärer betala istället. Därför kommer Sl:s styrelse att besluta om ett stort antal åtgärder för att stoppa fuskarna vid mötet om två veckor.

Jag vill att Sl:s trafik skall bli så bra som möjligt då kan vi inte ha personer som tjuvåker på övrigas bekostnad för ca 200 miljoner kronor om året. Dessa pengar kan vi satsa på bättre kvalitet eller lägre taxa.

Läs mera på länkarna nedan:



http://www.metro.se/se/article/2007/05/17/18/2641-45/index.xml

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=651367

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c05%5c18%5c9578

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15483411.asp

17 kommentarer:

Unknown sa...

Låter ju jättebra att det ska svida för fuskarna som snyltar på andra!
En fråga bara, tycker Ni inte att det är lite löjligt att ni samtidigt tar betalt för en tjänst som Ni uppenbarligen inte klarar av att utföra?
Prova på att åka tåg mellan Nynäshamn-Stockholm och se hur bra trafiken flyter på....
Se till att fixa trafiken innan ni börjar kasta sten på andra som anser att man inte ska behöva betala för något trasigt.

Unknown sa...

Låter ju jättebra att ni ska se till att det svider för fuskarna som snyltar på andra!
En fråga bara, känns det inte lite dumt att straffa folk som känner att dom inte vill betala för en trasig tjänst?
Prova på att åka tåg mellan Nynäshamn-Stockholm så ser Ni hur bra trafiken fungerar.
Hade den flytit på hade förmodligen biljettpriset lr bötesavgiften inte upprört så många, men när ni anser att folk ska betala för en tjänst som Ni inte klarar av att utföra kommer det givetvis reaktioner.

Anonym sa...

"Det ska svida i plånboken för dem som inte köper biljett och låter alla andra resenärer betala istället."

Hur mycket kommer det svida i din plånbok, du som inte betalar ett öre för att åka med SL utan låter andra stå för kostnaden?

Anonym sa...

"personer som tjuvåker på övrigas bekostnad för ca 200 miljoner kronor om året."

Så nu har fuskåkningen återigen ökat trots alla de miljarder som SL plöjtt in i bl a nya spärrlinjer. Har ni överhuvudtaget gjort en analys av läget?

Anonym sa...

Det känns som att det är mycket som Wennerholm inte har tänkt på i det här förslaget.

SL har redan försökt få en höjd kontrollavgift förut. Vägverket som är beslutande myndighet sa nej.

SL har beklagat sig över sin personals obefintliga befogenheter förut men om Wennerholm vill ändra rättegångsbalken så rekomenderar jag honom varmt att kandidera till riksdagen istället för att arbeta i landstinget.

SL:s storartade planer om polisanmälan lär det inte heller bli något av med. Försök till bedrägligt beteende, som är det brott det brukar röra sig om, är inte straffbart. Precis som allt annat Wennerholm vill ha utfört så har han fel jobb för att ändra detta.

Det jag varmt kan rekomendera Wennerholm att göra är att fråga kommunerna runt om i Stockholm vad de tar ut för felparkeringsavgift när någon plankar från parkeringsavgiften. Jag blir mycket förvånad om han hittar någon kommun som tar över 500 kronor. I några kommuner är det så lågt som 200 kronor. Men det är klart, det är ju när bilisterna gör fel så det kan ju inte vara så farligt. Det gäller att göra skillnad på folk och folk.

Anonym sa...

200 miljoner? Menar du att fuskåkningen ökat med motsvarande 140 miljoner sedan du blev ordförande i SL?

Anonym sa...

Och hur mycket kostar alla nya spärrsystem och vakter då? Varför inte sluta leka Stasi-polizei och införa nolltaxa?

Anonym sa...

Just nu är min tid lite kort.. men jag ville bara hälsa att din syn på systemet skrämmer skiten ur mig. Det handlar inte om att "straffa" folk..

Det handlar om att börja se människors värde o behandla dem därefter. Inte se ner på klasser/folkgrupper och gå ännu hårdare åt deras redan tärda situation.

Det har blivit en hetsjakt utan like häruppe.. Vissa gillar den.. De hävdar att det är rätt att alla ska betala för sig.
Men jag ser bara en kall hård yta hos många av dem utan någon livsglädje.
Det är viktigare för dem att någon sätts dit än att systemet omstruktureras till något som respekterar folk och inte föder fram en facism.

Du sitter däruppe för att du ska kunna ta kloka o humana beslut. Läs verkligen ordet "humana". Så fort ekonomin får ett för stort ord så verkar vi andra få backa undan och bara acceptera.

Så vem är du egentligen? Om du nu fortsätter att stödja en politik där smygfacismen gror sina rötter.

Det har föreslagits många ggr.. men ingen ledande politiker har velat ta itu med den här frågan: Hur skulle det se ut om vi betalade lokaltrafiken med skatt?

Vi är alla beroende av den häruppe. Så varför inte lägga ut det på alla som bor i detta breda område? Lokaltrafiken är enormt viktig för att regionen skall fungera oavsett vilken grupp du tillhör.

Ser fram emot att få den här kommentaren "approved" o sen se hur du lägger upp ditt svar.

Anonym sa...

SL beräknar att ca 5% av alla resenärer plankar medan Stockholmspartiet har räknat ut att hela 75% -jo det är sant- av bilisterna p-plankar och ändå är tilläggsavgiften för p-plankning avsevärt mycket mindre. P-plankningen är alltså ett mycket större problem än den fuskåkning som sker i kollektivtrafiken. P-plankning är dessutom en större samhällsfara än plankning i kollektivtrafiken. Detta visar att problemet "fuskåkning" satt i ett större sammanhang inte är så stort som SL vill göra gällande. När får vi se dig och andra borgerliga politiker kräva nolltolerans mot plankande bilister, Christer ?

Anonym sa...

Det var ett väldigt gnäll på vissa kommentarer. Låt oss konstatera några enkla fakta först:

1. SL är ingen myndighet. SL är ett bolag och deras ägare har ålagt dem att bedriva kollektivtrafik.

2. Alla (!) partier i Landstingsfullmäktige är överens om att kollektivtrafiken ska finansieras via två intäkter; skattestöd och biljettavgifter. Båda delarna ska bidra med ungefär lika mycket.

3. Det är fullständigt irrelevant huruvida SL-kortet ingår i socialbidragsnormen eller ej, och huruvida någon har råd att inte betala för sin resa eller ej. Det ingår nämligen inte i SL:s uppgifter.

4. Stockholm har fortfarande en -- sett till landet i övrigt -- väl fungerande och billig kollektivtrafik. Visst, ibland sjabblar sig SL (och deras entrepenörer) å det grövsta -- och det ska de ha kritik för -- men ni som gnäller över hur dyra eller dåliga SL är kan ju prova att bo utanför någon av våra tre storstäder (Stockholm, Göteborg, Malmö) och se hur "bra" kollektivtrafiken är där. Prova exempelvis att försöka ta dig hem med kollektivtrafiken efter en utekväll i Linköping (det går nämligen inte)

5. Ju färre som betalar sig för, desto mer måste de som faktiskt betalar bidra med. Det är fortfarande lika mycket som ska in i biljettintäkter, så de som plankar stjäl inte från SL; de stjäl från alla oss som betalar.

Det är bra att SL ökar kontrollerna, det är bra om böterna höjs. SL borde dessutom skicka alla obetalda böter till kronofogden för indrivning, med tillhörande betalningsanmärkning för de som tycker sig ha en rätt att åka gratis på bekostnad av alla oss som betalar.

Samtidigt finns det mycket som SL borde jobba med. Det är inte bra när kunder får vänta i en timme på ersättningsbussar, det är inte bra när det tar en timme att ta pendeln mellan Sundbyberg och Solna, det är inte bra när ordningsvakter trakasserar folk (oavsett om de betalt eller ej) och det finns mycket annat som kan bli bättre.

Men, det har ingenting med höjda straffavgifter, biltullar, eller annat att göra. Det handlar inte om att "sparka på de som ligger" när man enbart kräver att folk ska göra rätt för sig.

Anonym sa...

"Det handlar inte om att "sparka på de som ligger" när man enbart kräver att folk ska göra rätt för sig."

Jo det gör det när man som Christer och andra vill "höja betlalningsmoralen" och straffa de som inte har giltigt färdbevis och samtidigt inte betalar sina egna resor uttan låter alla andra resenärer betala.

Anonym sa...

Anonym; jag antar att du syftar på att landstingets ledamöter har gratis SL-kort?

Ptja, jag ser inte riktigt hur det är relevant. Menar du att SL:s styrelse borde låta plankarna fortsätta stjäla från de resenärer som betalar bara för att de själva råkar åka gratis?

Det var väl dessutom en förmån som infördes av sossarna en gång i tiden, och sossarnas retorik brukar ju gå ut på att allt de gör är rätt och riktigt.

Anonym sa...

Det är väl i högsta grad relevant. Definitionen av plankning måste ju vara: "Den som medvetet och planerat inte betalar för sina resor med SL/lokaltrafik". Eftersom Christer mfl både medvetet och planerat låter andra resenärer betala för sina resor så kan hans agerande klassificeras som just plankning.

Att det var den förra majoriteten som också var med att besluta om fri plankning för landstingspolitiker är däremot irrelevant - deras repressionspolitik och avgiftstryck var lika dålig den.

Är du månne en av de där personerna som argumenterar eftter principen "men det var ju inte jag" och samtidigt tror att all kritik mot den borgerliga majoriteten baserar sig på blinda ideologiska ställningstaganden -isf är du både blind och har svårt att se sakfrågan bortom partipolitiken

Anonym sa...

Politikernas kort är nog inte "gratis". Förtroendevalda som har SL-kort betalar över 3000 kronor för dessa, så "gratis" är de inte. Jag satt själv i landstinget, typ -92, jag skulle tro att det är likadant nu. Men det skulle vara trevligt om man såg över vilka som hade dessa förmåner.

Anonym sa...

1. Man borde satsa på att tågen går i tid
2. Man borde ha låga priser

Tyvärr är det väl så att saker och ting kostar, och bra saker brukar kosta mer än dåliga saker. Vill vi ha en fungerande kollektivtrafik får vi nog betala vad det kostar. Vill vi fortsätta att ha en kollektivtrafik med brister och inställda tåg, tja visst, då kan vi sänka priserna. Men varför sänka ambitionerna med framtidens verkligt vettiga transportmedel bara för att några få är osolidariska?

Anonym sa...

Anonym; du missförstår mig. Jag utgår från att det inte är medvetet.

Det jag menar är:

1. SL, som bolag, har ett ansvar mot sina betalande resenärer men inte mot de som åker gratis.

2. Oavsett om styrelsen själva åker med SL, eller betalar för sina resor, är ointressant när det gäller ansvarsfrågan. Det förtar alltså inte SL:s ansvar, och det gör det inte mindre befogat att jaga gratisresenärer.

Däremot kan man givetvis ha invändningar mot att landstingspolitikerna har ett SL-kort som en löneförmån. Jag har själv svårt att se varför de ska ha det.

Jag kan också dela en åsikt om att ett trafik-landstingsråd som vill minska gratisåkandet även borde se över dylika förmåner och jobba för att avskaffa dem.

Men, det frånhänder inte SL deras ansvar, och i förlängningen det ansvar som SL:s styrelse och trafik-landstingsrådet har.

Så, i korthet; det är bra att SL tar i med hårdhandskarna mot de som parasiterar på oss andra.

Anonym sa...

Håkan du har ju rätt för precis som landstingspolitiekerna så betalar även plankarna en del av de resor de gör med SL. Du vet det där om att hälften är skattefinansierat och den andra hälften avgiftsfinansierad. Ska vi vara noga så betalar ju plankarna mer än landstingspolitikerna. Ska det då inte enligt Christers logik svida även i hans egen plånbok - kanske mer?