Kommentar till dagens pressträff om landstingets budgetdirektiv och SL
I mars slog SL rekord i kundnöjdhet. 67 procent av resenärerna är nöjda med SL, vilket är en ökning med 6 procentenheter på ett år. Det är den högsta andelen nöjda resenärer sedan mätningarna började för sju år sedan. Genom att satsa på kvalitet kan vi återskapa förtroendet för SL och stärka kollektivtrafiken.
Nu fortsätter vi den största satsningen på kollektivtrafik i SL:s historia. När Stockholm växer måste SL också växa. Under två år har vi lyckats satsa betydligt mer på SL än vad förra vänstermajoriteten lyckades göra på fyra år.
Vi arbetar nu vidare för att få bättre ordning på trafiken, så tåg och bussar går i tid. Vi har kommit en bit på väg och resenärerna blir allt nöjdare, men en hel del återstår innan vi kan vara nöjda. Det måste också bli tryggare att resa med.
När vi gör stora satsningar på att göra SL bättre måste både skattebetalare och resenärer bidra, därför är de nödvändigt att höja taxan. Med exakt hur mycket beslutas av landstingsfullmäktige i november.
onsdag, maj 09, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Under två år?
Tillträdde inte ni vid årsskiftet?
Trixande med siffror är ett moderat signum.
Christer,
Har du fått storhetsvansinne?
Den största satsningen någonsin var den som modiga politiker beslutade om under andra världskriget, nämligen att bygga tunnelbanan överhuvudtaget!
Den näst största var under den av dig så föraktade "väntermajoriteten" i Landstinget, satsningen på utökad trafik i samband med försöket med Trängselskatter. Investeringen var långt större belopp än de du skryter/svamlar om och samtidigt skyltar med din okunnighet. Den trafikökning du skryter om är i själva verket en minskning jämfört med tex. hösten 2006.
Hrm, apropå svammel. Den trafikökning som skedde inom SL under biltullsförsöket bekostades av staten och var knappast den rödgröna koalitionens förtjänst.
På två år har landstingets bidrag till SL ökat med över en miljard kronor, det är betydligt mer än vad vänstermajoriteten orkade med på alla sina fyra år. Till det kommer att resenärerna bidrar med ca 600 miljoner mer. Totalt alltså 1,7 miljarder på två år. Det är den största ökningen av SL:s budget någonsin. Försöket med trängseltrafik kostade 300 miljoner.
Två år? Tillträdde inte borgarna för mindre än ett år sedan?
Skicka en kommentar