onsdag, maj 30, 2007

Planka.nu plockar russinen ur Sherwoodskogens kaka

Igår på SL:s styrelsemöte gick förslaget om nolltolerans igenom. Även om alla bitarna ännu inte är på plats så har vi slagit fast riktningen. Vägverket ville som första instans inte godkänna själva bötesbeloppet. Men som sagt, vi ska överklaga detta och det här med böter är inte den enda åtgärden vi föreslår. Självklart följer andra åtgärder i detta program mot fusk och svinn.

Christian Tengblad på Planka.nu uttalade sig i Punkt.se om att denna reform var väntat. Nolltolerans följer alltid prishöjningar (ungefär så) uttalade han sig och uppmanade till plankning.

I någon slags logisk kullerbytta skulle detta med plankning vara ett slag mot "borgarna" - vilka dessa nu är - vilket är precis samma logik som man kan använda om man vill stjäla kläder eller andras bilar. Tyvärr är det väl så att osolidariska handlingar mot kollektivet, att ta men inte bidra (och ja, det inkluderar även den ensamma mamman som cyklar till jobbet i skolbespisningen) bidrar till att försämra den gemensamma kakans kvalitet.

Efter att plankarna tagit sitt lämnar de studenter, andra ungdomar, ja, resten av kollektivet - i sticket. Tro inte att plankarna är som Robin Hood, han stal aldrig från den gemensamma matkassan i Sherwoodskogen. Min förslag är enkelt - Betala solidariskt för den gemensamma kollektivtrafiken, då kan vi alla sitta i Sherwoodskogen med en allt större och godare kaka medan de som vill åka i egen vagn kan ta Förbifarten.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Avgiftstrycket i kollektivtrafiken är inte solidariskt - och att betala är att legitimera prishöjningarna. Jag tänker inte låtsas som att bara den borgerliga sidan höjer priser och tilläggsavgifter men just därför att båda blocken för en likartad politik så behövs organisering och aktion från kollektivtrafikanterna extra mycket.
/ Christian, planka.nu

Anonym sa...

Hej Christer!
Vad menar du att plankarna "tar" egentligen? Dom betalar väl 50% av biljetten genom skatten som alla andra. Men var den påstådda "stölden" skulle inträffa, och av vad, förstår jag faktiskt inte..

Kan du inte utveckla?

Sen är det väl faktiskt så att du och alla andra landstingspolitiker reser gratis med SL, för skattepengar. Vad skiljer det från en plankare?

/Uffe

Anonym sa...

Uffe: Vem betalar de andra 50% av biljettpriset = priset för resan, och som inte betalas via skatten. Eller menar du att tågen går "ändå" och att en extra resenär inte kostar? Som att maten i affärerna borde vara gratis när de ändå tillagats och måste kastas om de inte köps av någon som vill betala?

redundans sa...

Nu handlar det här ju om en avgiftsstrejk. När man strejkar på en arbetsplats gör man detta för att tvinga fram en förändring inte för att man faktiskt tror att jobbet gör sig självt.

Samma sak även i detta fall. Att vägra gå med på försämringar i kollektivtrafiken samtidigt som taxan höjs är inte samma sak som att påstå att utebliven avgift är en direkt och ensam lösning.

Planka.nu har tagit fram en lösning som gör det möjligt för de som faktiskt inte har råd att nyttja kollektivtrafiken ändå samtidigt som man effektivt kan vara delaktig i en proteströrelse. Dessutom skänker de kontinueligt pengar till inköp av SL-kort till papperslösa. Detta är om något solidariskt.

Anonym sa...

Hej! Jag håller nog med "anonym". Jag har inget emot strejker eller ens bojkotter, det är en fri- och rättighet vi har, så ska det vara, men om priset går upp på något, låt oss säga en klippning, kan jag då låta klippa mig men sedan vägra betala för hela klippningen som någon nyss utfört? Är det en så kallad "avgiftsstrejk"?

Anonym sa...

Du skriver att man stjäl från kollektivet när man plankar, i motsats till Robin Hood som tog från dom rika och gav till dom fattiga.

Jag tror att om Robin Hood-historien hade utspelat sig i verkligheten hade de rika använt samma argument, att när deras kassakistor länsas kan de inte betala ut lika bra lön till sina undersåtar som de av ren välvilja annars så gärna skulle ge.

Plankning är en konsekvens av social orättvisa, inte tvärtom.

Anonym sa...

"Betala solidariskt för den gemensamma kollektivtrafiken, då kan vi alla sitta i Sherwoodskogen med en allt större och godare kaka medan de som vill åka i egen vagn kan ta Förbifarten."

Snälla Christer förklara två saker för mig:

1. Betalar du själv solidariskt för dina SL-resor eller lastar du över kostnaden för dessa på andra?

Hur går detta ihop? Är det i själva verket inte dig själv och landstingspolitikerna du ska jaga och polisanmäla? Med tanke på de enorma förluster (ca 470 msek/år) som ditt och SL:s krig mot fuskåkningen genererar så är väl ändå dina aggressioner missriktade?

2. Är du inte (återigen) felinformerad vad gäller Förbifart Stockholm? Det finns inge beslut om att den ska byggas. Sluta upp med desinformattionen, så pass ärlig kan du väl iaf vara?

Anonym sa...

Bra mkt allvarligare än att planka borde ju vara att du som tjänsteman och folkvald politiker bryter mot grundlagarna när du inte lämnar ut allmänna handlingar, eller vad tycker du Christer? Värsta Prins John-fasonerna (som ju var en diktator).

Anonym sa...

Christer, kan du inte tala om hur mycket alla de satsningar som SL gör för att minska fuskåkningen egentligen kostar? En summa som jag har hört att SL räknat ut är dryga 550 miljoner/år, stämmer det?

Anonym sa...

Lisa, det beror nog väldigt mycket på vad du räknar in i kostnaderna för detta. Om du vänder dig till SL så får du gärna underlaget som styrelsen fick när det gäller ärendet om fusk och svinn. Det är för övrigt samma ärende som redan lämnats ut till Tomas.


Vänliga hälsningar
Håkan

Anonym sa...

anonyma du;
Jo, jag menar att en extra resenär kostar lika mycket/lite som en resenär som inte betalar sin resa. Eller som en person som inte ens åker med tåget. Tåget går ju ändå.. som sagt..

/Uffe

Anonym sa...

Jag tycker precis som du Christer, att kollektivtrafiken borde betalas solidariskt så vi får en stor, god och kanske till och med nyttig kaka som alla kan dela på.

Jag är inte säker på vad du menar med att den ska betalas solidariskt, men jag vet för min del att jag tycker det räcker med det jag betalar i skatt nu. Så kan väl du och alla andra som tjänar mycket mer pengar än jag betala motsvarande mycket mer för kollektivtrafiken? Jag vet att det är lätt att glömma, men alla tjänar inte lika mycket pengar som du gör Christer.

Anonym sa...

Håkan, hur räknar SL då? Jag skulle nog räkna med alla spärrlinjer, kontrollanter, guljackor, kampanjer etc Klart jag kan skriva till Sl men om du och Christer redan vet kan väl ni tala om det här?

Anonym sa...

Måste göra dig besviken Lisa, i det underlaget som Håkan hänvisar till hittar du inga beräkningar överhuvdtaget (om nu Håkan intemenar att "betydande intäkter" är en ekonomisk beräkning -gör du det Håkan?).

Kanske dags för Håkan & Christer att tala om för oss alla 1) Hur stor del av det beräknade intäktsbortfallet som SL räknar med att plankningen står för; 2) Hur mycket deras åtgärder mot plankningen egentligen kostar -går SL plus eller minus på ert krig, vad säger ni Christer & Håkan?

Tidigare har dock SL (bla tidigare vd Jangälv) redovisat summor som hamnar just omkring 550 miljoner/år exklusive t ex kostnader för reparation och installation av nya spärrar, så du har hört rätt. Sedan dessa beräkningar gjordes har SL även anställt fler sk "guljackor" (de som står bakom den "plankningssäkra" spärrlinjen och kollar din biljett) samt installerat yttterligare spärrar, så kostnaden för SL:s antiplankningsåtgärder överstiger nu de 550 miljonerna.

Noterbart är även att SL spenderat över 1 miljard på antiplankningsåtgärder men bara fått tillbaka 75 miljoner (beräknat på två år) - kanske vi ska fråga Christer och Håkan när de tänkt att sluta leka Prins John och sluta slösa med skattemedel?

Anonym sa...

"På dom plankande, snyltande samhällsfarliga individerna - ge dem vad de tål, låt det svida både i plånboken och skinnet"

Som alla varnat för så är detta resulatet av nolltoleransens våldsamma ideologi: http://www.expressen.se/nyheter/1.703746

Dags att ta ditt förnuft till fånga Christer, detta är oacceptabelt! Repression samt både illegala- och inhumana metoder för att uppnå politiska mål är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Anonym sa...

Det här var så bra att jag klistrar in ett citat. Med tanke på att 80% av bilisterna i Stockholm p-plankar så är väl detta ngt för dig att kontemplera kring Christer -verkar du och ditt parti för att det ska svida även på dem?:

"Stockholm's right-wing transit director, Christer Wennerholm, is dragging the Swedish capital back to the dark ages. Around the world, people are waking up to the fact that global warming is an urgent problem, not to mention air and noise pollution caused by cars. Many have reduced prices and tax-deductability for transit passes, and several cities have made public transit truly public - by making it free. London, for example, allows riders under 18 to go free. In the US, cities like Seattle, Portland, and Pittsburgh all have free light rail or bus service downtown. Mr. Wennergren says that riders need to pay their 'fair' share. Yet he fails to mention that car drivers pay nothing to drive on 99% of Swedish roads, even on most roads within Stockholm County. The costs of building and maintaining those roads, as well as the damage to the health of those living near them, is not paid for by the drivers, who have developed an entitled view of the situation. Of course, these well-off drivers are the right-wing suburban core of Mr. Wennerholm's support. We will likely never convince them to vote against their own interests, as selfish as they may be, unless and until we can get them on public transit as well...a tough sell in Taeby and other 'borgerlig' areas. Meanwhile, we can picket Mr. Wennerholm's office and organise to have his party defeated at the next election. (sorry for writing in English, but if I wrote this in Swedish, you would all laugh!)"
http://www.kulturbloggen.com/2007/05/r_slchefen_frn_.html

Anonym sa...

http://www.city.se/Nyheter/1.703746
Vad kommer efter detta, 'SL med rätt att döda'?

Anonym sa...

Robin Hood principen handlade ju om att han tog pengar från "staten" som beskattade befolkningen onödigt mycket och han ansåg att det här var orättvist. Skattesänkningar är en riktig Robin Hood politik.

Anonym sa...

Wennerholm, är det inte dags att du och dina medanställda tar debatten nu? Eller finns det någon där ni har yttrat er som man kan ha missat?

Hitills har jag bara sett att ni bestämmer.. låter kommentarer och ideer hagla förbi som om det vore vattendroppar.

Ett par konkreta svar på vad vi känner och anser, kanske vore lämpligt i detta läge. Eller har det gått så långt att ni undviker att delta i debatten?

Jag tror många skulle vilja se hur SL's ledning faktiskt fungerar och hur dess planer för framtiden ser ut. Finns det något hopp om samförstånd eller tänker ni bara köra på i ert maktlok utan broms?

Sveriges största stad sköts väl inte speciellt bra när det gäller lokaltrafiken just nu. Iallfall inte på högsta ort.

Anonym sa...

Jag tycker att artikeln som "anonym" skickade var klart intressant, även om jag inte höll med om vare sig den rätt tendentiösa vinklingen. Var kom den ifrån? Kulturbloggen? Hur som helst hittade jag en kul blogg som jag inte sett förut.