tisdag, september 02, 2008

Smygpremiär för SL Access

Igår var det premiär för SL Access, SL:s nya digitala biljettsystem. Först ut i biljettsortimentet är säsongskortet som finns att köpa via SL:s hemsida, sl.se. Kortet läses av vid de blå boxarna i bussarna och vid läsare i tunnelbane- och pendeltågsspärrarna.

Det känns mycket spännande faktiskt. Från och med idag fungerar systemet i skarpt läge. Det vi utlovade förra året håller vi nu genom denna lansering. Vi kommer från och med nu att se en stegvis utbyggnad av systemet, både vad gäller biljettsortimentet och funktioner. Vi var på efterkälken, men känns det som vi i och med lanseringen har kommit ikapp.

Säsongskortet är gult, litet och smidigt. Jag har åkt runt med det en del och testat. Det fungerar bra. Några få bussar är kvar att uppgradera men det sker i skrivande stund. Framöver kommer det att bli en intensiv tid med att informera och utbilda all personal hos SL:s entreprenörer, biljettautomater skall monteras och SL Access skall marknadsföras.

Läs mer idag om SL Access i bland annat SvD. Eller på DN Stockholm.

6 kommentarer:

gardebring sa...

Jag premiärtestade mitt kort idag. Verkar fungera finemang!
Riktigt härligt att äntligen se detta system i drift.
Överlag känns det som att SL börjar vakna till. Modernt biljettsystem, ny innerstadsspårväg, ny tvärbana, upprustade stationsmiljöer som integrerar handel (Östermalmstorg), allt helt klart steg i rätt riktning. Smolket i bägaren just nu är väl vad som händer med saltsjöbanans sträckning till Slussen som det vore djupt olyckligt om den försvann.

Tillbaka till korten:
Kommer det att investeras i automater innan tunnelbanespärrarna där man kan ladda sitt kort? Så fungerar t.ex. Oystercard i London och det är väldigt smidigt. Jag såg någon ej ännu aktiverad automat vid station Stadshagen för någon vecka sedan så jag gissar att så är fallet.

Anonym sa...

Varför bryter SL mot Personuppgiftslagen? Jag ser ingen policy om personuppgifter och hur SL hanterar insamlad information. Har ni anmält behandlingen till Datainstpektionen eftersom jag inte någonstans ser att man som kund kan samtycka till SL:s registerhantering. SL:s kundtjänst är som vanligt helt ovetande.

Anonym sa...

Alla sitter inte i mörkret och läser bloggar. Mörk bakgrund är värdelöst! Man orkar inte ens försöka läsa, man är bara lycklig när man har hittat kommentarsraden och lyckats ta sig till en ljus bakrund med mörk text!

Skärpning!

Anonym sa...

Och hur mycket pengar har slängts bort och kommer slängas bort på detta då?

Detta hade kunnat användas till trafiken istället. 25-30% av det man betalar för dessa äckligt dyra biljetter går bara rätt ner i papperskorgen! - detta används bara till att upprätthålla det nuvarande biljettsystemet (kontrollanter, "guljackorna", spärrar etc) samt köpa in denna nya skit.

Fast vi som för det mesta plankar, drabbas inte så hårt ändå :-)

http://www.planka.nu/press/pressmeddelanden/2006/03/26/sls-kamp-mot-plankarna-kostar-hundratals-miljoner (här är inte SL access inräknat heller)

Rusty sa...

Jag vill att Christer G Wennerholm redogör för vilket mandat SL anser sig ha för att stödja ett sexuellt jippo i Tantolunden med en miljon kronor årligen? Är det skattemedel rakt av som används så här, eller är det de hårt prövade SL-trafikanternas färdavgifter som används för ändamålet?

Sedan ber jag Wennerholm upphöra med den lögnpropaganda som presenteras som trivselundersökningar, undersökningar som visar att trivseln ökar i SL-nätet. Undersökningarna i fråga äger ingen som helst trovärdighet i och med att SL både beställer och utför sina egna undersöknningar.

Eget beröm luktar ovanligt illa när det gäller SL-trivseln som stadigt sjunker alltsedan kameraövervakningen började byggas ut i hela SL-nätet.
Är 61 år men funderar allvarligt på att gå med i Planka nu efterson man får mest skräp för färdavgiften.
Under Wennerholms ledning har SL spårat ur till ett riktigt skitföretag.

SL ensamt är skäl nog att driva en avveckling av Landstingen. SL tycks göra precis som man vill utan insyn och kontroll och utan hänsyn till finansiärer, kunder eller moderpartier.
Som det nu ser ut på tunnelbanor och bussar hade det varit lika bra att SL hade behållit sin förkortning från spårvagnstiden: SS!

Peter Jonsson, Lund sa...

Samtidigt som SL förbättrar sig, detta ser ju bra ut, får "konkurrensen" mellan två samhällsägda bolag näst intill löjliga konsekvenser i en annan landsända.

SJ ska nämligen måla om tågen som utgår från Köpenhamn, sedan det blivit för många förväxlingar mellan deras tåg och regiontrafikens. Det löjliga är inte att man målar tåg, det görs väl ibland, utan orsaken:

Regiontrafiken körs numera av DSB (systerbolag till SJ, men danskt) och då är det två olika biljettsystem och två olika prisnivåer som gäller för exakt samma sträckor. Utbytbarhet mellan systemen och lika priser kan inte ens diskuteras.

Resorna från Kastrup är särskilt utsatta — där är det många som behöver köpa ny biljett för att de klivit på fel tåg (många tåg är intill föväxling lika, sedan SJ förlorat en upphandling men kör vidare med gammalt materiel).

Ska man till Göteborg kan misstaget bli dyrt, för en familj med två barn skiljer sig priset 500 kr.

Det enda som möjligen kan tävla med det ovanstående i kategorin "krystade aktiviteter för att låtsas att samhällsägda bolag konkurrerar på riktigt" är väl SJ:s befängda biljettauktioner…

För passageraren/kunden är sådant här helt obegripligt, och leder absolut inte till ökat resande med kollektivtrafik, snarare motsatsen. Som SL verkar ha insett, är bekvämlighet, enkelhet och god information ledstjärnor; kan bara hoppas SJ och vår regiontrafikledning har samma vision och att detta är en fadäs som rättas till.