onsdag, september 17, 2008

Färdtjänstens kundtjänst mer öppen

Igår var det riksdagens högtidliga öppnande (mer om detta i annan bloggartikel senare). Samtidigt hade färdtjänstnämnden sitt septembermöte och även där avhandlades viktiga saker. Kanske till och med mer konkreta och vardagsnära frågor än både högtidstal och annat.

Färdtjänsten är ingen lillebror till SL utan en mycket välbehövlig och efterfrågad service för alla som inte kan åka med den ordinarie kollektivtrafiken. Färdtjänsten och kollektivtrafiken ökar tillsammans tillgängligheten för stockholmarna. Vi har stort utbyte av varandras kompetenser. Sedan färdtjänsten samlokaliserades med SL har kontakterna och samverkan till och med ökat, med gott resultat.

Igår fattade nämnden beslut om att förlänga kundtjänstens öppettider på vardagar och även starta med helgöppet för att snabba på ärendehanteringen. Det var ett bra beslut som innebär kortare handläggning för många. Fler reformer väntar och självklart följer jag utveckling på området.

Färdtjänsten har idag 88% nöjda resenärer, vilket måste ses som en bra siffra i kollektivtrafiksammanhang, men samtidigt låg i ett service- och resenärsperspektiv. Men med socialdemokratiska nedskärningar i minnet (både på antalet tilldelade resor och sveket med nedläggningen av rullstolstaxin) så är det faktiskt riktigt bra. Gratulerar till dessa siffror. Vi är dock aldrig bättre än våra mest skeptiska kunder och Anna Starbrink, ordförande (fp) och Carl Grufman (m), vice ordförande, har två roliga och tuffa år kvar tills vi har genomfört våra viktigaste reformer för att öka valfriheten och tillgängligheten inom färdtjänsten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men om nu sossarna svek varför fixar inte borgarna tillbaka det hela då, låt folk med F-kort ta taxi på stan var som helst när som helst utan att behöva samsas med alla möjliga och omöjliga människor.
Som vanliga resenärer kan göra.....

Anonym sa...

Med andra ord är det 8160 personer som är missnöjda eftersom det är ca 68000 som är beviljade färdtjänst.

Man skulle också kunna säga att det årligen görs 360000 färdtjänstresor där kunderna inte är nöjda.

Jag ger inte mycket för dessa undersökningar som Färdtjänsten gör. Det är så mycket som ska klaffa i samband med en färdtjänstresa. Allt från beställning till att man är hemma igen. Det är väldigt sällan, upplever jag, som alla delar fungerar.

Men, nuvarande färdtjänstnämnd har gjort några förbättringar och det är glädjande.

Dan Sernfalk
Bl.a son till en person som fått stroke