fredag, september 26, 2008

En pionjär

Mina tankar har i dagarna varit hos Jan-Olof Morfeldt som hastigt gick bort på måndagskvällen. Våra vägar korsades som hastigast vid olika tillfällen och i olika rollen och jag kommer att minnas honom som en stor man men också tänka på de tillfällen som aldrig blev av. Han ingick i det nationella råd som jag leder och som har till uppgift att samordna arbetet mot hiv aids och andra smittsamma sjukdomar. Hans energi, som bidrog till att Venhälsan och Psykhälsan startades hade behövts både idag och under många år framöver. När jag övertog uppdraget som ordförande i nationella rådet så talade jag om att min uppgift var att ge plats åt alla goda krafter. Jan-Olof Morfeldt var en sådan kraft. Kampen mot HIV och aids och det folkbildningsarbete och det engagemang som han på ett lysande sätt bidrog med var ovärderligt. Hedra gärna hans minne genom att stödja Noaks Ark och det arbete som de bedriver.

Inga kommentarer: