Kalmar Läns Trafik AB undertecknade miljö- och klimatmål för kollektivtrafiken.
Igår undertecknade Ulf Nilsson ordförnde för Kalmar Läns Trafik AB (KLT), som bland de första trafikhuvudmännen i Sverige, och jag för Svensk Kollektivtrafik branschens gemensamma avsiktsförklaring för en hållbar kollektivtrafik.
Ulf Nilsson konstaterade vid undertecknandet att KLT ska verka för ett ökat kollektivtrafikresande och en omfattande minskning i användandet av fossila bränslen.
Det är oerhört glädjande att kunna konstatera att länets satsning på nya fossilfria bränslen i kollektivtrafiken nu är en verklighet. Vi är nu det ledande länet i sammanhanget och dagens avsiktsförklaring med Svensk Kollektivtrafik är ytterligare ett steg i rätt riktning avslutade Ulf.
Vid den senaste trafikupphandlingen (med trafikstart 18 augusti 2008) ställdes de tuffaste miljökraven någonsin i Sverige. Den fossila bränsleanvändningen i kollektivtrafiken ska fasas ut med minst 50 procent till år 2010 och 100 procent till år 2020. I och med trafikupphandlingens hårda miljökrav drivs 53 procent av trafiken i Kalmar län på fossilfria bränslen redan på måndag. Avsiktsförklaringen omfattar även en ambition att öka andelen resenärer med kollektivtrafiken kraftfullt.
Målen i avsiktsförklaringen är framtagna av Sveriges trafikhuvudmäns branschorganisation, Svensk Kollektivtrafik och finns angivna i dess miljöprogram.
Det är viktiga initiativ som nu tas i Kalmar och övriga Sverige för att skapa en hållbar landsorts- och tätortstrafik. Kortare restider, bättre utbud, god punktlighet och höga ambitioner vad gäller miljömålen är viktiga målsättningar för att locka fler resenärer från bilen till kollektivtrafiken. Lyckas vi uppnå detta kommer vi att uppfylla vår målsättning att öka andelen resande med kollektivtrafiken i hela Sverige
fredag, augusti 15, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hur hållbar blir kollektivtraffiken genom skattehöjningar på bussar. Från 1.500:- till 20.000:- per buss .
Höjningen är inte hårfin precis. Klipp finansministern.
Allvarligt talat stör det mig som moderat, att regeringen överlastar bördan på bl.a kollektivtrafiken.
Bra med sänkt skatt på arbete.
Dåligt med höjd skatt på kollektivtrafiken .
Skatterabatten på arbete ger fler i jobb. Högre kostnader ger antingen högre taxor,lägre frekvens och höjd kommunalskatt.
Med vänliga hälsningar
Moderat sedan 1950-talet
Betalar kommunen 20.000 per buss i
skatt ? Tidigare lär det ha betalats 1.500 per buss.
Vem har höjt skatten ?
100 bussar kostar alltså 2 milj. i skatt. Dessutom är ju drivmedlen högre prissatta numera. Skattepålägget är stort.
Jobbskatteavdraget är till för att få fler i arbete - mycket bra. Men skatten på kollektivtrafiken blir det fler som åker då?
Skicka en kommentar