torsdag, mars 29, 2007

En väl utbyggd kollektivtrafik är en förutsättning för att alla ska kunna ta sig till jobben, skolan, vården och omsorgen. 96 procent av svenskarna anser att en satsning på kollektivtrafik är bra för samhället. Däremot tror bara hälften att politikerna tycker så. Med andra ord så efterlyser allmänheten den politiska viljan att satsa på kollektivtrafiken. Det är en stor utmaning.
Jag ser sju goda skäl att satsa på kollektivtrafik:

1. UTAN KOLLEKTIVTRAFIKEN STANNAR STOCKHOLM
Var fjärde resa i Stockholms län görs med kollektivtrafik. 75 procent av alla resor till Stockholms innerstad under morgonrustningen görs med SL.

2. ÖKAD TILLVÄXT - Kollektivtrafiken ger ett ökat skatteunderlag
Kollektivtrafiken har en positiv påverkan på samhällsekonomin genom sin avgörande betydelse för människors möjlighet att ta sig till sina arbeten. 35 procent av alla arbetsresor i Stockholms län sker med SL. En satsning på kollektivtrafik behöver inte vara en kostnad, utan en investering i ökad tillväxt.

3. VIDGAD ARBETSMARKNAD OCH ÖKAD SYSSELSÄTTNING
Regionförstoring och vidgade arbetsmarknader är ett viktigt medel för att skapa tillväxt i Sverige. Kan människor bo var de vill och ändå ta sig till arbete, studier och fritidsaktiviteter får vi ett mer dynamiskt samhälle där tillgång och efterfrågan på arbete och utbildning kan matchas bättre. Bättre matchning leder till minskad arbetslöshet och högre ekonomisk tillväxt.

4. ÖKAD JÄMSTÄLLDHET
Fler kvinnor än män åker kollektivt till arbetet. En bättre utbyggd kollektivtrafik förbättrar tillgängligheten för både kvinnor och män till arbete och utbildning. Det skapar förutsättningar för ökad jämställdhet i samhället.

5. BÄTTRE HÄLSA
Aktuell forskning visar att den som åker kollektivt rör sig i genomsnitt fyra gånger längre sträcka per dag än den som åker bil. Forskare rekommenderar 30 minuters sammanlagd fysisk aktivitet under dagen, spridd under kortare perioder. Detta förebygger folksjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, högt blodtryck m.fl.

6. BÄTTRE MILJÖ
Ett viktigt mål för Sverige är att skapa ett uthålligt transportsystem. Att åka kollektivt ger oftast mindre miljöpåverkan än att åka bil. Det gäller särskilt i de större städerna.

7. ÖKAD KOLLEKTIVTRAFIK GER MINDRE TRÄNGSEL
Kollektivtrafiken kräver väsentligt mindre markytor än biltrafiken, och ger därför mindre trängsel och ökad framkomlighet i större städer.
När Stockholm växer måste SL få växa

Stockholms län växer varje år. På en mandatperiod växer vi med ett Karlstad eller ett Växjö, på 10 år med ett Malmö och på 20 år med ett Göteborg. När Stockholmsregionen växer måste självklart även SL få växa. Vi måste bygga nya spår, satsa på fler tåg och köra fler bussar.
Vi måste bygga bort getingmidjan så vi både får plats med fler tåg och kan få en bättre tidspassning för alla pendeltåg.

56 procent av alla kollektivtrafikresor görs med SL
56 procent av alla resor med kollektivtrafik sker i Stockholms län.

SJ har totalt lika många resenärer på all sin järnvägstrafik som SL har på busslinje 4. Göteborgs central har färre resenärer än Gärdets tunnelbanestation, som är nummer 25 i storleksordningen i Stockholms län.

Mer än hälften av kollektivtrafiken men bara en tredjedel av statsbidraget Staten satsar bara en tredjedel av sina statsbidrag för drift av kollektivtrafik på Stockholms län trots att mer än hälften av alla resor med kollektivtrafik sker här.

Det har fram till nu varit en orättvis fördelning av statens satsningar på infrastruktur. Skattebetalarna i Stockholms län betalar 75 procent och staten 25 procent av investeringarna i infrastruktur. I övriga Sverige är det tvärtom, där står staten för 75 procent.
Den största satsningen i SL:s historia

En vanlig vardag reser 700 000 personer med SL. För många är SL som en kär gammal vän. Vi förväntar oss att SL finns till hands när vi behöver och blir ledsna och förbannade när SL sviker.

Tyvärr har de senaste åren präglats av problem i trafiken, rekordhöjda taxor och minskade satsningar på investeringar i kollektivtrafik. När varannan resenär är missnöjd med pendeltågen och SL slår rekord i missnöje måste något göras. För den nya styrelsen gäller det nu att återställa förtroendet för SL. Vi kommer aldrig att vara nöjda förrän tåg och bussar går i tid. Det ska också vara tryggt att resa med SL. Det ska helt enkelt gå att lita på SL.

Därför gör vi den största satsningen i SL:s historia. I år satsar vi 750 miljoner kronor mer på SL än förra året. Aldrig tidigare har SL fått så stort tillskott.

Vissa politiker vill satsa på flera olika saker samtidigt med följden att ingenting blir gjort. Det kan vara bra projekt, men prioriterar man allt, så prioriterar man samtidigt inget. Det splittrar också bilden av målet och försvårar uppföljningen av verksamheten.

Den nya styrelsen sätter upp två tydliga mål:
Tåg och bussar ska gå i tid.
Resenärer och personal ska känna sig trygga i kollektivtrafiken

För att kunna nå dessa mål har vi frångått den ologiska enhetstaxan. Den riskerade att skapa ett underskott och en kollektivtrafik med osäker drift och osäker kapacitet. Vi menar att detta är en ansvarsfull politik. Menar man allvar med att Stockholms kollektivtrafik ska må bra, behöver man också hålla budgeten i balans.

tisdag, mars 27, 2007

Under konferensen presenterar vi från Stockholms läns landsting vårt lyckade projekt "Svenska för akademiker". Över 700 personer med utländsk bakgrund har genomgått denna utbildning. I stället för att det skall ta 4 till 8 år att lära sig svenska och sedan få arbeta inom den verksamhet du har utbildning för har projektet gjort att tiden förkortas till 2 år. Läkare och sjuksköterskor från andra länder kan snabbare få arbeta med det de allra helst vill.

Genom projektet har vi lyckats förbättra tillvaron för invandrare med akademisk utbildning, som inte behöver arbeta i yrken de inte har utbildning för utan kommer till sin rätt inom hälso- och sjukvård. Det visar också att motivationen är betydligt bättre när utbildningen går snabbt och målet är att få arbeta med det man själv önskar. Över 60 procent av de som genomgått utbildningen är kvinnor. Det är verkligen en succé som imponerade på våra europeiska vänner på konferensen.
Nu har jag öppnat dagens paneldebatt om hur vi kan stödja tillväxt och fler jobb genom ett bättre politiskt ledarskap. Tillsammans med Asturien i Spanien har Stockholm utarbetat en regional strategi för fler jobb "Open for Future". Det sk abli en spännande och lärorik dag.

måndag, mars 26, 2007

Idag deltar jag i internationell konferens i Asturien i Spanien om hur vi inom EU får fler i arbete med hjälp av Lissabonstrategin.

Konferensen är ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och städer i Spanien, Italien, Frankrike, Storbritanien och Polen. Ska vi lyckas utveckla välfärden i hela EU är det viktigt att ha en startegi hur vi får fler i arbete.

Det gäller att se våra nya medborgare som en tillgång och inte som ett problem. Det gäller att skapa förutsättningar för fler nya företag och mindre krångel. Det människor önskar jobb i stället för bidragsberoende.

fredag, mars 23, 2007

Det är fascinerande att se hur socialdemokraterna kör med dubbla budskap när det passar deras egna syften. På Brännpunkt i Svenska Dagbladet kritiserar fyra socialdemokrater i dag regeringen, som försöker åstadkomma en lösning på våra trafikproblem.

Det är rätt roligt att se att av de fyra som skriver är ingen tilltänkt att skriva under de avtal de hotar med att inte skriva på.

Övriga socialdemokrater i Mälardalen, som skall skriva på avtalet, bekräftade i dag på eftermiddagen att de också tänker göra det. Lasse Dahlberg måste verkligen känna sig överkörd av både verkligheten och sina egna partivänner i Mälardalen.
Jag uppskattade mycket vårt möte med företrädare från DHR igår. Vi har mycket att tala om. Tillgänglighetsfrågorna ligger mig varmt om hjärtat. Förutom att göra kollektivtrafiken mer öppen, tillgänglig och framför allt mer välkomnande att vara i, så bedriver vi en rad projekt inom färdtjänsten som kan göra den ännu mer användbar för de mest störst behov. Med på mötet var även Malmros och Anna Starbrink (fp), ordförande i Färdtjänstnämnden, och Anna Manhag (m), vice ordförande i nämnden.

onsdag, mars 21, 2007

Saltsjöbanan har i mer än 100 år svarat för det huvudsakliga utbudet av kollektivtrafik till och från Saltsjöbaden, Fisksätra samt övriga områden utmed banan. Banan har omfattande behov av upprustning och modernisering. Nu har vi beslutat oss för att satsa på detta område.

Beslutet innebär i korthet att följande åtgärder kan komma att genomföras:

Från Saltsjöbaden/Solsidan till Nacka anpassas stationerna till samma standard som idag gäller för Tvärbanan. Nya mötesspår byggs och nya fordon införskaffas.

Vid Lugnet länkas Saltsjöbanan samman med Tvärbanan och fortsätter sedan runt Henriksdalsberget, via nya bytespunkten Danviks center, en ny högbro över Danvikskanalen och en nyinrättad station i Åsöberget till den nya stationen vid Slussen, som kommer att inrättas i berget under Katarinagaraget.

Turtätheten kommer att öka från dagens 15-20 minuterstrafik till 10-minuterstrafik i rusningen. Antalet resenärer väntas öka från dagens 19 000 till drygt 25 000 påstigande en vanlig vardag.

Projektet kan innebära att Saltsjöbanan stängs av under tre år och ersätts med busstrafik. Restiden med bussarna blir dock densamma som idag.
Ännu mer SL-trafik kommer att rulla från i höst

Vi fattade igår på SL:s styrelsemöte beslut om att förstärka trafiken ytterligare från och med i höst då den nya trängselskatten väntas införas. Fem direktbusslinjer återupptas (utöver de sex linjer som finns kvar från försöket). Drygt 40 befintliga busslinjer får utökad turtäthet. En flexibel resurs om 15 bussar upprättas. Saltsjöbanan får förlängd rusningstrafik samt fler långa tåg.

Den utökade trafiken kommer att kräva 116 nya bussar och den årliga kostnaden beräknas uppgå till 98,5 mkr. Därutöver krävs investeringar i depåer för 31 mkr.

måndag, mars 19, 2007

Mötet med arbetsmarknadsministern var positivt, han visade förståelse samtidigt som han poängterade att ärendet inte låg på regeringens bord utan att det är Arbetsmiljöverket som ska fatta beslut om SL:s begäran om omprövning. Han konstaterade även att regeringens beslut från december har påskyndat SL och branschens arbete med att förbättra arbetsmiljön för bussförarna.

Här kan du läsa vad man skriver i media:
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_14849662.asp

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=630205

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69314901_3033__,00.html
Arbetsmiljöverkets beslut om totalstopp av kontanthanteringen inom SL är orimligt. Den frågan kommer jag att diskutera med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin idag tillsammans med trafikentreprenörer och branschorganisationer. Risken för hot mot personalen ökar snarare om resenärer i SL-trafiken efter 1 april inte kan betala kontant.

Vi måste minimera kontanthanteringen, men inte förbjuda den.

lördag, mars 17, 2007

Det har varit en vecka full av viktiga beslut tagna av den nya alliansledningen i Stockholms läns landsting. I tisdags tog vi beslutet om ny zonindelning sv Sl-trafiken. I torsdags beslutade Allmänna utskottet där jag är ordförande beslut om att påbörja arbetet med ge Stockholmarna en bättre och mera tillgänglig sjukvård. En bra vecka där allt fler av våra vallöften nu infrias.

Vi kraftsamlar nu för att öka tillgängligheten i vården, systemet där politikerna avgör vilken doktor stockholmarna ska gå till ersätter vi nu med ett patientvalssystem där barnfamiljer, äldre och andra med medicinska behov istället ska kunna erbjudas hembesök.

I samband med beslutet så gick vi från alliansens sida ut med ett pressmeddelande här kan Du se vad gruppledarna från c, fp och kd sade då.

- Nu släpper vi fri den entreprenörskraft som finns hos många inom vården. Privata entreprenörer ska välkomnas att konkurrera med offentliga aktörer. Personal ska tillåtas att driva verksamheterna själva. Genom att låta patienternas val styra skapar vi incitament för vårdföretag som är lyhörda för patienternas önskemål. Det vinner alla på, säger centerpartiets gruppledare och vice ordförande i allmänna utskottet, Gustav Andersson.

- Folkpartiet har länge slagits för att alla själva ska få välja den doktor och sköterska de vill gå till, istället för att det avgörs av politiker och tjänstemän. Friheten att utforma sin verksamhet och helhetsansvaret för patienterna gör det attraktivt att vara husläkare och distriktssköterska. Helhetsansvaret omfattar jouransvar kvällar och helger, psykosocialt stöd och utvidgning av hembesök vilket gör tillvaron lättare för främst äldre och barnfamiljer, säger folkpartiet liberalernas gruppledare, landstingsrådet Birgitta Rydberg.

- Att erbjudas möjlighet att knyta fast läkarkontakt med en geriatriker för gamla personer som önskar det samt att barnfamiljer kan välja en barnläkare för sina särskilda behov öppnar för både högre tillgänglighet och en säkrare vård. När vi nu ska skapa den nya tillgängliga primärvården i Stockholms läns landsting kommer vi att sätta de kroniskt sjuka, våra gamla och barnen främst, säger Pia Lidwall, gruppledare för kristdemokraterna.

Det var ett bra och viktigt beslut vi fattade i torsdags. Invånarna i Stockholms län har mycket att vinna på en ökad mångfald inom vården. Därför utvecklar vi nu ett ramverk för en modern styrning av vården där privata och offentliga utförare arbetar under tydliga och lika villkor.

tisdag, mars 13, 2007

I dagens City har jag och mina kollegor inom Alliansen en debattartikel om varför vi vill skrota enhetstaxan och ersätta den med en klokare taxa. Läs gärna den! Enhetstaxan kostar SL minst 200 miljoner kronor om året och ger inte några nya resenärer. Med vår taxa kommer det att kosta lite mer att resa längre och det kommer alltid att vara bästa och billigast att köpa kort.
Samtidigt får vi råd att göra den största satsningen någonsin på kollektivtrafiken. Det behövs! Alternativet till våra satsningar på SL är socialdemokraternas förslag om kraftiga nedskärningar - 500 miljoner över tre år. - Artikel går att hämta som pdf från Citys hemsida.

måndag, mars 12, 2007

Intressant utspel av (s) idag angående trafiksäkerheten och SL. Under den förra mandatperioden sa (s) nej till sittplatsgaranti på bussar som kör över 70 km/h. I år har de föreslagit en minskning av SL:s budget med 150 miljoner kronor. Säkerheten förjänar att tas på ett större allvar. Med den satsning som nu görs på SL från Alliansen sida kommer fler bussar att utrustas med bälten.
Rubriker berättar inte allt och ibland leder de till direkta felaktigheter. Söndagens artikel i Svenska Dagbladet rubricerades "SL förlorar på förköpta biljetter". Detta är för er som läste artikeln ett tydligt missförstånd hos den som satte ruberiken. Under januari och februari i år ökade intäkterna med 14 miljoner jämfört med samma period förra året.

söndag, mars 11, 2007


Idag skriver Dagens Nyheter om Sl.s möjligheter att få del av staliga pengar till framtid investeringar i kollektivtrafiken.
Ifrastrukturminister Åsa Torstensson (c) visar igen att hon verkligen förstår de förhållande som råder i Stockholm och behovet av satsningar i vår region för en bättre kollektivtrafik. Hon säger Stockholm är och förblir landets tillväxtmotor!

Bra jobbat Åsa

Läs mera:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=627165


Grattis till Ola Salo och The Ark som tog hem melodifestivalen med låten "The Worrying kind".

Det kommer att gå riktigt bra för dem i maj i Helsingfors

lördag, mars 10, 2007

Nu kommer Du att själv kunna välja Din läkare utan att politiker, byråkrater eller gatnummret där Du bor lägger sig i och avgör vilken läkare Du skall gå till.

Vi kommer att låta utarbeta en sjukvårdspeng, på det sätt som tidigare funnits i kommunerna för barnomsorg, skola och äldrevård. Du bestämmer inte vi politiker.

Nu kommer alliansens valseger börja sätta spår i vardagen inom sjukvården!

Dn skriver idag:Stockholms läns landsting får därmed ett kundvalssystem i primärvården som blir det mest omfattande i landet.Dessutom ger den borgerliga landstingsalliansen vårdföretag och läkare rätt att utmana och ta över olika vårdenheter från landstinget.

Du kan läsa mera på Dn.se

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=626897

fredag, mars 09, 2007

Titta och lyssnade just på Mangus Carlsson, Måns Zelmerlöw, After Dark och The Attic feat. Therese roliga och bra musikvideo. Kolla dem om du vill bli glad och få fredagsstämmning! ;-)) Aftonbladet.se
Ulf Kristersson, moderat social- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad vill utreda om det verkligen behövs fasta öppettider på krogarna och varför vissa matställen blir diskriminerade av den nuvarande ordningen. Det här är ett bra initiativ. Polisen oroar sig hur det ska bli med ordningen. Det förstår jag med tanken på socialdemokraternas nedskärningar. Men vi kan inte hålla folk inomhus på grund av att poliserna är för få och inte tillåts göra sitt jobb. Bättre valfrihet, trygga gator och torg måste gå att kombinera.

onsdag, mars 07, 2007

Stackars Göran. Igår träffade han en rad journalister och talade öppet om hans sista tid som partiledare och statsminister. Han avslöjade då samtidigt att det egentligen inte var hans fel att socialdemokraterna förlorade. Det var fastighetsskattens fel.

Kan det verkligen vara så att han förlorade makten på grund av felaktiga råd från sin stab eller pga att finansdepartementet inte tog frågan om fastighetsskattefrågan på allvar? Knappast. Jag tror att både Göran och resten av svenska folket innerst inne vet att valet handlade om mycket mer än så. Men, visst Göran, låt oss inte jaga syndabockar. Det räcker för mig att konstatera att Sverige behövde ett systemskifte. Nu går vi vidare.
Äktenskap ingås mellan man och kvinna? Om detta handlar en nyhetsartikel idag i Svenska Dagbladet. Idag lever fler och fler människor i relationer som binder dem samman och visar för omvärlden att de förbundit sig att vara varandras stöttepelare på flera olika plan; socialt, ekonomiskt, känslomässigt. Ibland kallas det partnerskap eller äktenskap. Vad är egentligen skillnaden? Varför är partnerskap mellan homosexuella ok men inte äktenskap?

Kd:s Göran Hägglund verkar vilja ta strid för någonting de inte själva kan definiera. Det enda äktenskap handlar om är att skapa bra grund att stå på i en mellanmänsklig relation. Varför vill kd förneka en del av svenska folket detta?

måndag, mars 05, 2007

Såg idag att opinionen vänder beträffande Trängselskatterna, hela 69 procent av Stockholmarna (ja, jag vet att opinionsundersökningar inte alltid träffar rätt) säger sig vara för att permanenta försöket.

För egen del är det väsentligt att vi nu får till en så bra förhandling med regeringen som möjligt. Stockholm behöver både en bra vägstruktur och en bra kollektivtrafik.

fredag, mars 02, 2007

Vilken dag - fast i hissen hemma på söder i 40 minuter!

Tur att jag har lärt mig att ibland är det bara att gilla läget. Ja det är bra att kunna när man om 20 min skall äta lunch med Stockholms nya landshövding Per Unckel och hissen plötsligt fastnar mellan våningarna. Tur att flinka medarbetare då kan ta sig till restaurangen och meddela Landshövdingen hur läget är. Trafiklandstingsrådet sitter fast i hissen.

Efter några minuter ringer mobilen och landshövdingen meddelar att han lugnt äter sin lunch och väntar på att jag skall ta mig ur hissen.

50 minuter senare kunde jag ansluta till den lunchande landshövdingen. Det blev tid för oss att ha ett bra samtal om Stockholms läns utveckling av kollektivtrafiken trots hissar och allt.

Som avslutning inför helgen fick Eva Lestner och jag möjligheten att uppvakta Ersta diakonis Direktor Torbjörn Larsson som idag hade mottagning på Ersta då han den 4 mars fyller 50 år. Torbjörn och den verksamhet han förestår är ett bra exempel på de goda krafter som kan hjälpa oss alla att utveckla Stockholms hälso- och sjukvård till något ännu bättre för oss alla.

Grattis Torbjörn!

Sedan avslutades dagen med ett välbehövligt pass på Sats.
Jag har försökt att låta bli att kommentera Bertil Torekulls DN-artikel häromdagen, men det är svårt att förbigå honom, trots att hans slutsatser är så absurda att han inte förtjänar att tas på allvar. Skulle hans agenda bilda skola vore det förödande för yttrandefriheten.

Torekull menar att Bildts bloggande har likheter med diktaturers envägskommunikation.

"Hur skulle det se ut om varje minister med regeringschefen i täten diskuterade och bemötte och bedömde sina egna tillkortakommanden och felsteg i var sin av dem själva utgiven och kontrollerad tidning eller på en personlig hemsida?" - Torekull

Ja, varför inte. Vore inte detta ett framsteg i öppenhet och demokrati? Så länge som vi har yttrandefrihet bidrar väl bloggar och egna insändare enbart till debatten - Det är väl uppenbart att Bildt inte får stå oemotsagd. Eller vill Torekull belägga ministrar med talförbud?

torsdag, mars 01, 2007

Socialdemokraterna verkar synnerligen frånvarande vid våra styrelsemöten på SL. Idag påstår Lars Dahlberg (s) att det inte finns några som helst förberedelser gjorda hos SL för att möta den resandeökning som väntas i samband med att trängselskatten återinförs. Fakta är att vi totalt satsar 750 miljoner mer i år än förra året vilket gör att SL har möjlighet att behålla stora delar av den trafik som kom till i samband med försöket.

Detta har vi gjort hittills: 125 miljoner satsas på att behålla den ökade trafiken i tunnelbana och pendeltåg, men även bussar. 60 miljoner på att behålla det viktigaste X-bussarna och när trängselskatten återinförs i augusti förstärks SL-trafiken med ca 30 miljoner. Det är med viss förundran och blandad munterhet jag kan konstatera att Lars Dahlberg verkar sova på SL:s styrelsemöte.