torsdag, mars 29, 2007

Den största satsningen i SL:s historia

En vanlig vardag reser 700 000 personer med SL. För många är SL som en kär gammal vän. Vi förväntar oss att SL finns till hands när vi behöver och blir ledsna och förbannade när SL sviker.

Tyvärr har de senaste åren präglats av problem i trafiken, rekordhöjda taxor och minskade satsningar på investeringar i kollektivtrafik. När varannan resenär är missnöjd med pendeltågen och SL slår rekord i missnöje måste något göras. För den nya styrelsen gäller det nu att återställa förtroendet för SL. Vi kommer aldrig att vara nöjda förrän tåg och bussar går i tid. Det ska också vara tryggt att resa med SL. Det ska helt enkelt gå att lita på SL.

Därför gör vi den största satsningen i SL:s historia. I år satsar vi 750 miljoner kronor mer på SL än förra året. Aldrig tidigare har SL fått så stort tillskott.

Vissa politiker vill satsa på flera olika saker samtidigt med följden att ingenting blir gjort. Det kan vara bra projekt, men prioriterar man allt, så prioriterar man samtidigt inget. Det splittrar också bilden av målet och försvårar uppföljningen av verksamheten.

Den nya styrelsen sätter upp två tydliga mål:
Tåg och bussar ska gå i tid.
Resenärer och personal ska känna sig trygga i kollektivtrafiken

För att kunna nå dessa mål har vi frångått den ologiska enhetstaxan. Den riskerade att skapa ett underskott och en kollektivtrafik med osäker drift och osäker kapacitet. Vi menar att detta är en ansvarsfull politik. Menar man allvar med att Stockholms kollektivtrafik ska må bra, behöver man också hålla budgeten i balans.

Inga kommentarer: