onsdag, mars 21, 2007

Saltsjöbanan har i mer än 100 år svarat för det huvudsakliga utbudet av kollektivtrafik till och från Saltsjöbaden, Fisksätra samt övriga områden utmed banan. Banan har omfattande behov av upprustning och modernisering. Nu har vi beslutat oss för att satsa på detta område.

Beslutet innebär i korthet att följande åtgärder kan komma att genomföras:

Från Saltsjöbaden/Solsidan till Nacka anpassas stationerna till samma standard som idag gäller för Tvärbanan. Nya mötesspår byggs och nya fordon införskaffas.

Vid Lugnet länkas Saltsjöbanan samman med Tvärbanan och fortsätter sedan runt Henriksdalsberget, via nya bytespunkten Danviks center, en ny högbro över Danvikskanalen och en nyinrättad station i Åsöberget till den nya stationen vid Slussen, som kommer att inrättas i berget under Katarinagaraget.

Turtätheten kommer att öka från dagens 15-20 minuterstrafik till 10-minuterstrafik i rusningen. Antalet resenärer väntas öka från dagens 19 000 till drygt 25 000 påstigande en vanlig vardag.

Projektet kan innebära att Saltsjöbanan stängs av under tre år och ersätts med busstrafik. Restiden med bussarna blir dock densamma som idag.

Inga kommentarer: