40 000 fler dagliga resenärer nöjda med SL
- Rekordstor nöjdhet tre månader i rad
Rekordet i kundnöjdhet från tidigare mätningar består. 67 procent av resenärerna är nöjda med SL, vilket innebär att 40 000 dagliga resenärer fler är nöjda jämfört med förra året! Det är den högsta andelen nöjda resenärer sedan mätningarna började för sju år sedan. För tunnelbana och pendeltåg ökar andelen nöjda något.
Det känns fantastiskt bra att SL bibehåller den höga nöjdheten hos resenärerna. Jag är både glad och stolt över att vårt arbete för ett bättre SL ger resultat.
Jag vill rikta ett tack till alla som dagligen jobbar i SL-trafiken. De gör ett fantastiskt jobb för att Stockholm ska fungera. Resenärernas omdöme är ett gott betyg och som visar att vi är på rätt väg.
onsdag, juni 13, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Vi boende i Nynäshamn är INTE nöjda
Inte heller jag är nöjd med alla delar av kollektivtrafiken. Pendeltågstrafiken mot Nynäshamn har klara brister. Det är inte acceptabelt att så många tåg inte avgår i tid.
Nu satsar vi tillsammans med Banverket på att rusta banan. Vi förlänger plattformar, bygger dubbelspår samt moderniserar sträckningen på olika sätt. Detta kommer att minska störningarna ytterligare. Jag är inte nöjd förrän tågen går i tid. Siffrorna är inte bra, men det visar att vi är på väg åt rätt håll.
Om ni inte hade satsat över 550 miljoner/år på bla nya spärrlinjer hade ni för länge sedan kunnat se till att trafiken fungerade i hela länet - dvs utföra det uppdrag ni fått av landstingsfullmäktige. Istället leker ni moralpoliser och kallar människor för ohyra och kriminella.
Tjänstemän inom SL bedriver partipolitik, ordföranden som inte kan/vill redovisa vart skattepengarna går och om satsningarna är lönsamma eller bara kastade i sjön. Koncentrera er istället på att utföra ert uppdrag så ska ni nog se att nöjdheten bland resenärerna ökar dramatiskt, tillika intäkterna!
Denna undersökning kan inte vara gjord efter dom senaste prishöjningarna – exempelvis är 61% missnöjda med zoon-systemet http://www.city.se/Nyheter/1.702886
Detta är verkligen inte konstigt med tanke på hur otroligt idiotiskt utformat det är – alliansen snackar om att enhetstaxan var orättvis, men vad är då detta system. Det kostar t ex med förköpsremsa 30 kr att åka från Barkarby till Spånga en sträcka på 2,8 km! eller 40 kr Kungsängen till Spånga 14,9 km, medan det kostar 20 kr från Spånga till Älvsjö, 19,3 km. Är det detta moderaterna kallar "avstånds-differerad" taxa
Jag bor i Kungsängen och är verkligen inte nöjd med hur pendeltågen håller tiden – 70-80% av avgångarna är alltid 1 minut eller mer försenade och merparten av småförseningar 1-3 minuter samt även flera minuter av större beror enbart på ”fis-körning” - inte "toppfarten" men vid accelerationer och inbromsningar.
Blir dom dessutom nån minut försenade p g a någon som håller uppe dörrarna t ex så kan dom omöjligen köra in detta heller när dom kör på detta sätt.
Jag har gjort en del mätningar med GPS och accelerometer på tågen och ”toppfarterna” är verkligen bra för att var SL-trafik och dom angivna max-farterna utnyttjas väl men då det är så nära mellan stationerna spelar det inte så stor roll för snitthastigheten om man kör 120-160 km/h en kort stund mellan stationerna, när det mesta av sträckan och tiden går till dom otroligt långsamma accelerationerna och inbromsningarna. Det tar ofta uppåt 1 minut att bara komma upp i 100 km/h (X60 klarar det på under 30 sek) och uppåt 1 km att stanna från 100 - ok om det är vid t ex lövhalka men inte alla tider, året runt.
Många förare släpper bromsarna långsamt på slutet när dom stannar vid och ökar pådraget långsamt i starten från varje station detta slösar ca 3-5 sek och görs t ex 18 ggr från Bålsta till Västerhaninge vilket slösar 1-1,5 minut i tidtabellen - detta är otroligt onödigt och säger hur lite som behöver göras för att hålla tiden bättre.
Detta visar ju även hur stor viljan är att hålla tidtabellen – det är viktigare att dom som gillar att åka mjukt tycker tåget kör behagligt, än att dom håller tiden.
Jag plankar en hel del och kommer planka mer om dom fortsätter höja priset – varför betala för ett försenat tåg som ”fis-kör” när dom dessutom slänger bort 550 milj år på att ”antiplankningsåtgärder” istället för att göra något åt problemet.
Skicka en kommentar