Kommentarer till Handelskammarens rapport "Framtidens kollektivtrafik":
Handelskammaren visar tydligt på hur orättvist Banverket fördelar sina pengar. De kommande åtta åren vill Banverket satsa 6.000 kronor i varje spårtrafikant i Stockholms län och hela 6 miljoner kronor per spårresenär i Norrland. Det måste regeringen ändra, vi i Stockholm måste får vår rättmätiga andel.
Jag arbetar nu hårt för att få fart på utbyggnaden av vår kollektivtrafik. Jag vill se en utbyggd tvärbana till både Nacka, Solna station och Kista. Jag vill se tunnelbana från Odenplan till Karolinska och vidare till Solna station. Satsningar på att modernisera både Saltsjöbanan, Lidingöbanan och Roslagsbanan. Men för allt lyckas med detta krävs att staten tillsammans med landstinget och andra i vår region drar sitt strå till stacken.
Fakta
Tunnelbanan har mer än en miljon påstigande per dag och pendeltågen och lokalbanorna tillsammans har nästan 350.000 resenärer per dag. Det är siffror som på intet sätt är jämförbara med det spårbundna kollektivresandet någon annanstans i Sverige. Norrköpings spårvägar har 9 500 resande per dag, Kungsbackapendeln lika många och succén Pågatåget har 28.000 resande. Botniabanan beräknas få cirka 4.000 resande per dag.
I den statliga finansieringsplanen för järnvägar i Sverige som sträcker sig fram till 2015 och omfattar drygt 100 miljarder kronor går bara 10 miljarder till Stockholms län. Förutom Citybanan, som gynnar tågtrafiken i hela Sverige, finns inga statliga medel avsatta för spårutbyggnader i Stockholm. Utgångspunkten måste vara att staten tar ett mycket större ansvar för att finansiera nya spår och nya vagnar i Stockholmsregionen. Under innevarande planperiod fram till 2015 investerar staten 6.000 kronor i varje spårtrafikant i Stockholms län och hela 6 miljoner kronor per spårresenär i Norrland.
torsdag, juni 14, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar