söndag, oktober 28, 2007

Ja till att avveckla spelmonopolet!
Sista dagen på partistämman blev det seger för oss som tycker att spelmonopolet skall avskaffas.

Det var riksdagsledamoten Tomas Tobé från Gävle som föreslog i en motion till partistämman att moderaterna skulle säga ja till att skrota spelmonopolet och införa ett licenssystem för spelbolagen.
– Spelmonopolet är ett hyckleri som vi inte är stolta över, sa Tomas i debatten.

Läs mera:http://www.expressen.se/nyheter/1.901351/stort-baklag-for-partiledningen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur vore det om du engagerade dig mer i kollekivtrafiken nu när alt går åt helvete. "Spårhalka", vad faan är det? Det regnade visserligen men det klarade ju tunnelbanan av innan du kom till makten. Nej just det så kan man ju inte resonera. Men kanske kan du förklara varför ni höjer taxan när ni inte ens klarar av att köra tunnelbanan om det regnar? Om jag som resenär inte uppfyller min del av avtalet så staffar ni mig (oavsett om jag har rätt eller inte) med en extra avgift på 1200. Tala gärna om för mig vlken skyldighet du och SL har m ni inte uppfyller avtalet? Fy faan, ser jag en kontrollant då jävlar ska han/hon få veta hut.

Anonym sa...

Faktum är att alltfler blir allt nöjdare med kollektivtrafiken. kanske just därför att SL numera bryr sig om underhåll och trafiksäkerhet.

Lövhalka är ingenting konstigare än att nedfallande höstlöv gör spåren hala. Det händer varje år. Det kan vara farligt och av säkerhetsskäl kör man försiktigt. Förstörs hjulen måste man slipa om dem med stora kostnader och förseningar som följd.

SL:s del av avtalet är att resegarantin gäller om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad på grund av störningar i trafiken.

Den som ropar högst har inte alltid rätt. Med vänlig hälsning från en som alltid åker kollektivt.

Anonym sa...

Spårhalka är inte samma sak som lövhalka utan ett nytt ebgrpp som SL har hittat på. Problemet (för resenären) är ju att det med 20 min effektivt neutraliseras av SL. De håller resenärerna på sträckbänken hela tiden. Om info till resenärerna är at det är tiominutersföseningar - då riskerar jag inte att bli 20 min försenad -eler hur. Men det är fortfarande så at SL inte uppfyller sin del av avtalet (tidhållning och ta mig från A-Ö). SL måste fatta att om de själva inför hårdare tag mot resenärerna så är dt inte konstigt om resenärerna kräver mer av SL. Så länge jag betalar Christers resor så har han extremt låg trovärdighet i denna fråga. Han borde själv inse att han inte har moralisk rätt att ifrågasätta de som inte betalar för sg när han själv nte gör det. eftersom

Anonym sa...

"SL: Kontrollanter spårar ur"
http://metro.se/se/article/2007/10/31/07/0453-45/index.xml"

Väntade rapporter om ökade konfrontationer mellan SL och resenärena. Hårdare tagismens konsekvens - Christer vad är ditt ansvar i detta. Har du och Sl inte piskat upp stämningen tillräckligt. Ur ett vidare samhällsperspektiv så är den imaginära förlusten av de ca 18 miljoner som plankarna sägs orsaka acceptabel, dvs hellre att Sl förlorar 18 miljoner/år än at Sl sätter sig över lagen och begår lagbrott, använder övervåld etc