söndag, juli 01, 2007

Resenärerna i tunnelbanan blir allt nöjdare och semestern har börjat med blommande jasminbuske på landet skönt!

Andelen nöjda resenärer i tunnelbanan ökade under maj månad till 70 procent från 67 procent i april, enligt SLs senaste mätning. Siffran är den högsta sedan mätningarna inleddes. Trenden har varit positiv under hela våren, framför allt när det gäller tidhållning, störningsinformation och minskad trängsel.

- Att höja kvaliteten i tunnelbanan handlar mycket om bra tidhållning, hög turtäthet, minskad trängsel och bra information vid trafikstörningar. Det är faktorer som vi kontinuerligt arbetar med och ställer höga krav på. Vårens resultat visar att vårt gemensamma arbete har gett effekt, kommenterar SLs vd Ingemar Ziegler resultatet.

- Detta resultat visar att arbetet med att höja kvaliteten för våra resenärer lönat sig. Vi har sett en stigande trend under hela våren vilket ger en stark signal om förbättringar. Vi fortsätter givetvis med oförminskad styrka för att ännu fler skall var nöjda med sin resa i tunnelbanan, säger Torborg Chetkovich, vice vd för Veolia Transport Sverige.

Bra jobbat Ingemar och Torborg!

Enkätundersökningen genomfördes av SL på ett urval av fordon under vecka 21 och 22. I tunnelbanan tillfrågades 750 personer. Nästa mätning genomförs i augusti. Resenärerna har fått svara på frågor om tidhållning, störningsinformation, städning i vagn, städning på hållplatser och stationer, trängsel, svar på frågor och bemötande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm... återigen förenklar du verkligheten Christer:
"Den där typen av undersökningar visar ju bara hur man relaterar sin nöjdhet i förhållande till vad man förväntar sig. Om man förväntar sig att bli försenad kan man väl bara vara nöjd om man kommer fram i tid de flesta gångerna. Sen har man väl glömt vad man kunde förvänta sig innan man bytte signalsystem."
(http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=21480)

Har du så dålig koll på statistik och undersökningarnas uppenbara brister att på allvar tror att allt är bra bara för att nöjdheten är på väg upp? Borde du inte utvärdera svaren innan du uttalar dig?