Inga fler rån efter kontantstoppet. Det kan vi läsa i Aftonbladet.Se idag. Det är bra att den typen vad hot och våld mot personalen på våra bussar har upphört.
Endast ett rånförsök har gjorts sedan kontantstoppet.
Foto: FRIDA LENHOLM
”Det är en otrolig lättnad”
Kontantstoppet utrotar rånen mot bussarna. Bara en incident har inträffat efter stoppet.Under samma period i fjol utfördes fem rån, och under hela 2006 blev 21 chaufförer utsatta fortsätter AB.se
Kan bli bråk och tjafs
SL motsatte sig länge stoppet och menar fortfarande att det kan föra med sig andra typer av problem när människor blir arga för att de inte får köpa biljett på bussen.
– Det kan bli bråk och tjafs på ett annat sätt än tidigare. Vi kommer att titta närmare på den situationen till hösten, säger Maria Adolfson på SL till AB.se.
Maria har ju helt rätt, vi måste följa utvecklingen, alla som åker med kollektivtrafiken eller jobbar inom den skall känna sig trygga. Samtidigt måste servicen vara bra. Det skall var lätt att köpa kort och biljetter. Vi kan ju inte hamn i ett samhälle där vi inte kan har rätten att använda kontanter. Det är inte bussarna som skall sätta gränserna det är vi som skall sätta gränser mot dem. Regler lagar skall följas, den som inte gör det skall lagföras. Då måste vi också veta att detta sker därför behöver vi se flerapoliser som rör sig i vår kollektivtrafik.
... och det nya kortet gör resandet enklare skriver AB.se vidare
Snart är allt klart för SL:s nya kort som införs till vintern.
Nu utbildas personalen i det nya systemet.
1 200 automatspärrar har uppgraderats till det nya systemet SL Access, och alla bussar har fått nya biljettmaskiner.
Just nu utbildas samtliga anställda, cirka 3 000 personer, som jobbar på tunnelbana, pendeltåg och bussar, i det nya systemet.
Införs i november
– Det här kommer att bli smidigare för dem. Stämpeln som används i dag känns inte så väldigt modern, säger Thomas Silvander på SL.
I oktober kommer hela personalen att vara färdigutbildad och i november/december börjar det nya systemet att införas successivt, parallellt med det gamla avslutar AB.se
FAKTA/SL Access
Kortet laddas med biljetter eller respengar.
Nya biljettyper, till exempel periodbiljetter med rörligt startdatum, införs.
Kortet kommer även att kunna laddas via internet och prenumeration.
Äntligen får Sl ett modernt biljettsystem, synd bara att det tagit så lång tid. Men bättre sent än aldrig!
torsdag, juli 05, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Just därför är det väldigt synd att vi nu bara inför ett halvt system när vi ändå ändrar det, dvs utan check out funktionen
Hälsn Alexandra
Det är ju trevligt att veta att dom kastar ytterligare x antal miljoner i papperkorgen som om dom 550 milj per år dom har i biljettrelaterade kostnader inte räcker
Jag kommer fan inte betala för att åka med försenade tåg och bussar med förare som "fis-kör" och sen se hur dom kastar pengarna i sjön på nya billjettsystem och annat junk. Åker man SL så plankar man
Skicka en kommentar