söndag, oktober 15, 2006

Tuffa första 8 dagar för Fredrik Reinfeldt och hans regering. Det var logiskt att Maria Borelius valde att lämna regeringen i lördags. Hon hade ingen möjlighet att komma igen och utföra arbetet som minister efter allt som hänt.
Jag kan bara beklaga att vi aldrig får veta om hon hade blivit en bra handelsminister eller ej.
Sedan kan jag på det mänskliga planet förstå hur hon känner det nu efter allt detta.

Stopplagen rivs upp - socialminister Göran Hägglund tror att sjukvården blir bättre när sjukhus får drivas med vinst. Han har helt rätt. Jag delar hans uppfattning och nu kan vi få fart på utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård igen. Det blir flera utförare att välja mellan och de anställda kan välja mellan olika arbetsgivare samtidigt som kvaliteten i vården förbättras.

Sedan kan man ju undra över varför detta inte också skulle gälla också för universitetssjukhus.

Apotekets monopol är under upphävande det är bra. Dock undrar jag varför det skall behöva ta flera år innan vi kan köp receptfria läkemedel i livsmedelsbutiken. Jag tycker också att flera aktörer skall kunna sälja receptbelagda läkemedel vid sidan om apoteket i konkurrens. Det viktiga är som socialministern påpekar att det sker på ett sätt så att patientsäkerheten uppfylls.

Betyget för Göran Hägglund är MVG men tidtabellen är lite långsam för apotekets framtid.
Vad gäller tidsgränsen för abort och samt utländska kvinnors rätt att få abort i Sverige på samma villkor som svenska kvinnor så litar jag på att (m), (c) och (fp) ministrarna håller ögonen på Göran H så att han inte faller in i det gamla kd: s politik på detta område. Det finns inget stöd för den politiken så enkelt är det!

Inga kommentarer: