tisdag, januari 08, 2008

Surt sa räven II

Läste i socialdemokraternas tidning en nyhetsrubrik som innehöll lite illa dolt förtret. "SL har haft tumme med vintern" Jag citerar: "Såhär långt har SL klarat den första snön med godkänt betyg. Räddaren i nöden var troligen att många stockholmare befann sig på helgledighet. De berömda klämdagarna har varit osedvanligt många denna jul och nyår.

Sedan kommer det underförstådda, det som socialdemokraterna sätter sitt politiska hopp till: Jag citerar återigen: "Den här veckan jobbar dock de flesta, så låt oss hoppas att SL-flytet håller i sig, även om ny snö kommer."

Jag vet inte vem som har skrivit denna text, eftersom den är osignerad. Men har socialdemokraterna ingen bättre trafikpolitik än att hoppas att SL kör fast på grund av snö så har jag bara en sak att säga; Skärp er eller surt sa räven.

Själv vill jag snarast uttrycka ett tack till SL:s personal som hållit trafiken igång och konstaterar att den nya snöröjarmaskin med dess välutbildade team har vunnit sin första seger över vädrets makter. Bra jobbat!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lite imponerad faktiskt. Det känns som första gången på mycket lång tid så har SLs styrelse ägnat sig åt att styra upp verksamheten (höja kvaliteten) istället för en massa idiotprojekt som öppna spärrlinjer och kunddialoger i tid och evighet. Bra också att ni driver på expansionen av kollektivtrafiken. Självklart borde mer spår byggas snabbare men någon måste ju finansiera det hela och man kan ju inte tokhöja skatter och avgifter.

Anonym sa...

Är det inte total idioti att lägga hundratalsmiljoner på nya spärrlinjer utan att man ens vet hur stor "kostnaden" för plankningen är? Att dessutom de tidigare citat: "plankningssäkra spärrarna" inte ens fungerade trots kompletterande vakter bakom dem gör det ju bara än mer puckat.

Hur mkt har inte alla dessa idiotsatsningar och slöseri med skattepengar kostat? Har du ngt svar Christer?

Anonym sa...

Ser en kommentar från stenkastarvänstern som jag inte kan låta bli att kommentera:

Kostnaden för plankningen kan delas in i två delar: 1 förlorade intäkter, 2 minskad betalningsmoral bland övriga resenärer.

Jag gissar att den årliga kostnaden vid en avskrivningstid 15 år är ungefär lika stor som intäktsökningen tack vare säkrare spärrar, dvs man tjänar varje år mer än man förlorar på investeringen. Den viktigaste frågan är dock att inte sänka betalningsmoralen bland de 99,9% som betalar sina biljetter. Om den betalningsviljan sjunker som en effekt av ökat plankande kommer SL snabbt att närma sig konkurs. Men det är kanske det ni anarkister vill?

/En som gillar fungerande kollektivtrafik

Anonym sa...

Kanske inte ska vara allt för fördomsfull i dina utalanden "En som gillar..."

Problemet är just det att du liksom SL och Christer sitter och gissar. Det borde vara ett minikrav att kunna visa på någon form av analys och utredning som visar på at nyttan av spenderandet av skattemedel. Sl har aldrig kunnat visa på hur stor del av intäktsbortfallet sm de resp delarna består av. En dagen säger man 100 mkr/år andra dagen 26 mkr/år. Maria Wallhager lyckades t.om. konststycket att inom loppet av fem minuter ge två olika besked som skilde sig med 100 mkr/år.

Att Sl heller inte kan redovisa siffror på hur stora kostnaderna för alla insatser mot fuskåkningen är borde är helt förskräckligt.

Att Sl sedan ofta ignorerar svensk lagstiftning när de inte lämnar ut allmänna handlingar gör ju att man verkligen inte kan symatisera med dem när de säger att det ska svida i skinnet för dem som fuskar.

Christer menar dessutom att det inte finns några förmildande omständigheter såsom handikapp i fråga om att inte inneha giltigt färdbevis.

Det är dags för Sl och Christer att börja redovisa hur de använder skattemedlen!