tisdag, januari 29, 2008

Enhälligt krav i styrelsen

SL:s styrelse har i dag sammanträtt och informerats om utvecklingen i projektet för det nya biljettsystemet, SL Access. VD har sedan december i uppdrag att finna lösningar och förhandla med alternativa leverantörer. Detta arbete är nu inne i slutfasen. Tidigare tester har visat brister i systemets mjukvara. Nya tester kommer nu att genomföras i februari. Styrelsen var enig i att godkänna VD:s åtgärder och det fortsatta arbetet.

Vi är både besvikna och irriterade över leverantörens återkommande förseningar. SL diskuterar nu tillsammans med leverantören ERG att finna nya samarbetspartner för att få ett fungerande system på plats. Den 19 februari är slutdatum. Antingen finns en lösning på plats den dagen eller så häver vi avtalet och kastar ut ERG.

Projektet håller i dagsläget budget med god marginal. Den hårdvara som levererats, t ex kortläsare i spärrar och bussar samt försäljningsutrustning, är godkänd av SL.

SL har inte kastat några pengar i sjön, men förseningar är irriterande i sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
En operativ SL fråga, men du kanske kan skicka vidare.

Jag har noterat att det bildas ordentligt med köer vid spärrarna på T-centralen mot Centralen på fredagseftermiddagarna (17-19). Gissar att det är många "weekendturister" som kommer till stan då. Inte bra tycker jag.
Idag råkade jag själv ut för köerna då jag inte köpt periodkort eftersom jag åker utomlands några veckor och bara hade remsa.
Något borde göras, eftersom det skapar onödig irritation och negativa vibbar över vår kollektivtrafik. Samma fenomen har jag märkt vid Slussen på somrarna.
/Dan