måndag, november 24, 2008
Startskott för Spårväg Syd
Idag presenterade undertecknad, finansborgarrådet Sten Nordin (m) och kommunalrådet Daniel Dronjak Nordqvist (m) startskottet för en ny spårvägslinje - Spårväg Syd. Det blev en bra träff där vi tre i stort samförstånd kunde konstatera att detta tillsammans med satsningarna på Flemingsberg och Skärholmen kommer att utveckla hela regionen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Härligt! Äntligen får man säga :)
En sak som slagit mig är att vissa områden i regionen kanske egentligen skulle behöva tunnelbanekapacitet, men att tbana alltid verkar utredas med markgång eller tunnelalternativet. Borde man inte räkna på vad det kostar att bygga högbana med standardelement, i stil med vad man gjort i Kista, för nya tbanesträckningar? Högbana skulle fungera bra även i nybyggda innerstadstäta stadsutvecklingsområden. En sådan teknisk lösning kan standardiseras ganska långt och borde kunna vara billigare än markgång i vissa lägen.
Lite inspiration..
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/SydneyMonorail1_gobeirne.jpg/250px-SydneyMonorail1_gobeirne.jpg
http://image06.webshots.com/6/7/71/37/76377137MRnrFC_fs.jpg
Katastrof för oss som bor utmed östra änden av Vantörsvägen.
Öster om långbrodalsvägen är vantörsvägen idag en idyllisk 30 väg med villor på båda sidor om gatan. Hur kan man fullständigt utan hänsyn planera att förstöra vår tillvaro utan att vi ens blir tillfrågade. Öststatsfasoner som jag aldrig kunde tänka mig att en moderat politiker skulle bli inblandad i!
Hur har ni tänkt! Har ni varit här och sett hur det ser ut här? Åk ut hit och se efter innan det här har gått för långt!
Mycket bra, synd bara att man inte kan snabba på processen nu när vi går in i en lågkonjunktur och det är billigt att bygga.
Kommer att bli ett ordentligt lyft för alla områdena som ligger på linjen. Flemingsbergsområdet med sina fantastiska naturområden har idag Stockholms lägsta bostadspriser 14 min med pendeltåg till Södermalm och 17 min från Centralen.
Genom att förbättra kommunikationerna "sidledes" kommer området att lyfta otroligt mycket.
Ett nytt Gärdet kanske, där man på 1930-talet fick muta folk för att flytta dit.
Fredrik:
Du behöver knappast oroa dig. Moderna spårvägar är tysta, effektiva och kommer dessutom att öka värdet på de bostäder som finns längsmed de stråk där spårvägen anläggs. På vilket sätt "förstörs" en tillvaro av en spårväg?
Spårvagnar är stora tunga ekipage som kommer att gå mycket nära fastigheterna. Det planeras täta turer under stor del av dygnet. Vem vill bo i eller köpa ett hus med jordbävning hundra gånger per dag? Värdeökning, skämtar du? Se på Brommavillorna i motsvarande situation med spårvagnar vid tomtgränsen.
Dessutom kommer man ju att köra spåret rakt in i Älsjöskogen och bygga en station där. Delen väster om nuvarande spåret är ett uppskattat rekreationsområde för många Älvsjöbor. Den planerade stationen verkar vara placerad på nuvarande fotbollsplan. Bättre miljö? Lyft? Tack för det!!
Spårvagngsrädslan slutar aldrig att fascinera mig. Likaså slutar det aldrig att fascinera mig att människor som utan problem tycker att en bilväg går utmärkt att ha utanför fönstret ser spårvägar som ett problem, trots att spårvägen rymmer långt fler människor och inte låter mer än en bil (däremot ofta mindre). Vad är bäst ur bullersynpunkt, en spårvagn med 60 personer, eller 50 personbilar som åker förbi?
Låt mig fråga såhär:
Har någon av er bott intill en spårvägslinje?
Jag talar nämligen av egen erfarenhet. Jag bodde under flera års tid granne med spårvägen i Norrköping. Då var det heller inte fråga om några moderna tystgående vagnar med moderna spår utan ganska slitna spår och gamla klassiska "gnisselvagnar".
Märkte jag av spårvägsekipagen som gick förbi ungefär 7-8 meter från mitt sovrumsfönster?
Nej. Skakade hela huset när de åkte förbi? Nej.
Det är lätt att vara rädd för det okända. Det är tyvärr mindre lätt att ta reda på hur det faktiskt ligger till.
Vad gäller värdeminskning får du gärna peka på siffror i så fall. Det normala är att värdet på bostäder i ett område går upp när kommunikationerna förbättras. De boende längsmed nuvarande tvärbanan oroade sig för precis det som du gör, värdeminskning. Det verkliga utfallet blev det motsatta.
Kanonbra med nya satsningar på mer kollektivtrafik! Tycker dock att man ska ta chansen att fundera på alternativa lösningar. Kolla denna länk från Holland. En bra lösning med samma transportkapacitet och komfort som en spårvagn, men till betydligt lägre kostnader.
//L
Mycket imponerande! Det är ett fantasiskt arbete som moderaterna gör för att förbättra kollektivtrafiken i Stockholm. Själv bor jag på Lidingö och har sedan många år jobbat för att även Lidingöbanan ska få nya spårvagnar. Tyvärr verkar inte Lidingös kommunalråd Paul Lindguist vara en lika skicklig förhandlare som sina moderatkollegor i Stockholms stad och Huddinge kommun. Vet man något om hur förhandlingarna om Lidingöbanan fortskrider vore det intressant att få läsa om det på denna blogg. Från Lidingö stads sida är det dödstyst!
Skicka en kommentar