tisdag, november 04, 2008

Fuskåkarnas parti?

Återigen innebär vänsterpartiets förslag till SL-budget kraftiga nedskärningar på Stockholms kollektivtrafik. Därmed har oppositionen under dessa tre år lagt förslag om att SL ska tvingas skära ned trafiken med över en miljard kronor. Frågan är vilka som tjänar på att trafiken blir sämre när intäkterna till SL-trafiken uteblir?

Vänsterpartiet säger idag nej till en upprustning av spärrarna. Därmed har de visat att de hellre vill vara fuskåkarnas och inte SL-resenärernas parti. Jag tycker att detta är både beklagligt och oansvarigt i ett läge där SL behöver biljettintäkterna för att bygga ut kollektivtrafiken och förstärka trafikutbudet när Stockholm växer. Samtidigt som Vänstern flörtar med fuskåkarna lägger de förslag som skulle tvinga SL att skära ned trafiken. Det skulle leda till att allt fler tar bilen och att vi alla får en sämre miljö.

Att underlätta fuskåkande ger en dubbel skada på SL:s ekonomi. Dels uteblir intäkter eftersom fler väljer att inte betala, dels skadar det betalningsmoralen hos vanliga resenärer som ser att det är ok att inte betala. Jag tror att det är viktigt att vi gemensamt finansierar kollektivtrafiken, det handlar om att värna om och bygga ut infrastrukturen i en växande storstadsregion. Jag hoppas nu att vänsterpartiet tar sitt förnuft till fånga och drar tillbaka sitt utspel. Tänk om och tänk nytt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller just att rusta upp spärrlinjerna är det ett par frågor man måste ställa sig:

1) Vad kostar det?

2) Hur effektivt är det?

De spärrar som finns är triviala att ta sig förbi utan kort. Kan du peka på en konkret orsak att tro att nya spärrar inte skulle vara det?

Kanske vore det bättre att ha "öppen spärrlinje" (dvs bara en markering och en förklaring att går man över markeringen måste man ha giltigt färdbevis), flera kontrollanter och högre straffavgifter för de som saknar färdbevis.

Jag betalar mitt månadskort av moraliska skäl. Annars kan man bedömma
huruvida det "lönar sig" att fuska genom att jämföra om straffavgiften * antalet gånger man åker fast är mindre än kostnaden för att åka legitimt. I vilket fall som helst har spärrlinjerna ingen betydelse, så att lägga ned stora pengar på att rusta dem är onödigt slöseri.

Anonym sa...

Du och SL skulle öka er trovärdighet i frågan om ni någon gång kunde svara på frågorna nedan samt redovisa de studier och underlag på vilka ni baserar era svar.

1. Hur stort är det beräknade intäktsbortfallet per år?

2. Hur stort är det beräknade intäkstbortfallet orsakat av fuskåkning per år?

3. Hur definierar ni fuskåkning?

4. Hur mycket kostar alla åtgärder per år för att stävja fuskåkningen. Dvs, spärrlinjer, kontrollanter, ombyggnader av stationer, vakter bakom de "plankningssäkra spärrlinjerna", beräknade underhållskostnader för spärrlinjer, reklamkampanjer mot plankning etc.

5. Hur mycket har intäktsbortfallet minskat sedan 2004?

6. Hur ser relationen mellan kostnaden för att minska fuskåkningen och det beräknade intäktsbortfallet ut, går det plus eller minus? Med hur mycket?

7. Har SL utrett konsekvenserna av de ökade konfrontationerna mellan kontrollanter och resenärer?

POlitiker och offentliga institutioner måste kunna redovisa det underlag de har för sina beslut. Kan de inte de borde de avsättas.

Anonym sa...

Hmm..hur är det med underlagen nu då Christer?

"Vad har Berlin gemensamt med Stockholms tvärbana? Ett öppet system där biljettkontrollen görs av trafikvärdar.

- Avskaffa spärrarna för ett smidigare flöde för resenärerna. Det sparar pengar och gör resandet bekvämare - och det finns inga belägg för att plankandet ökar, säger Yvonne Blombäck (mp) i styrelsen för SL.

SL:s spärrar kostar 20 miljoner kronor per år i underhåll. Det finns även planer på att köpa in fler och nya högre spärrar för en ännu oidentifierad mångmiljonsumma."

http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12254&number=158495

Anonym sa...

Men helt seriöst, är du verkligen seriös? DU KAN SÄTTA VÄGGAR MED EN JÄVLA SOND SOM TRYCKS UPP I RÖVEN PLANKARE KOMMER ALDRIG ATT STOppAS!!!

Vem tjänar pengar på dessa maskiner snälla kan vi ha en lite debatt här, varför ska ni slänga så mycket pengar på nåt så onödigt?

Jag kan säga redan nu hur man plankar på dem, man tar av sig jackan, doppar den på motsatt sida, vad ni än tar fram kommer folk alltid att planka acceptera och gå vidare.

Anonym sa...

SL:s andre vice ordförande säger så här:

"– Det är mycket spekulationer, men det finns inga fakta om hur mycket fusket egentligen kostar"

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/75743

Var är de där underlagen som SL baserar dina miljonsatsningar på? Har någon någonsin sett dem? Eller är det som de flesta vet bara spekulationer och gissningar som ni har som underlag?

Hur får du ihop siffrorna Christer. Du säger 200 mkr u,men för et par månader sedan sa SL 61-355 mkr, vad är det som gäller?

Kan du inte bara lägga ut underlaget och redovisa hur ni beräknat omfattningen av plankningen. Redovisa då gärna hur stora kostnader SL har för at stävja den.

I dagsläget är du helt enkelt inte trovärdig. Moralistiska argument för att sätta dit folk, eller vad handlar det om Christer?

Anonym sa...

Frågan är om den blir så mycket sämre med Vänsterpartiets förslag
- tycker det mesta av trafiken är sämre nu än hösten 2006

Det är 15% dyrare, enhetstaxan försvann (nu med ännu mer idiotiskt utformade zooner än dom gamla) och förarna kör helt jävla outhärdligt (särskilt bussarna) - ännu värre än vid årsskiftet 2006/2007 (och håller tiden sämre också pga detta).
Man ser den fula SL access-utrustningen på stationerna och i bussarna och det har blivit mer kontroller på pendeltågen.

Dom ända bra grejer jag kan komma på hittils är Nattrafiken i tunnelbanan och upprustningen av Farstagrenen och några nya busslinjer (vilka till stor del redan fanns under "trängsel-försöket" men las ner) - men sedan är det ju inte så mycket mer. Nynäsgrenen är det ju till stor del Banverket som står för och X60 började tas i trafik 2005 innan ni var tillsatta.

Hade man slopat SL access (detta är väl förstås inte Moderaternas påhitt enbart eftersom systemet funnits planerat sen länge) hade ni kunnat göra dom upprustningarna utan att höja priset.