måndag, november 03, 2008

SL stor förlorare i s-budget

(s) upphör aldrig att förvåna. På tre år satsas vi nära tre miljarder kronor extra på en bättre trafik. Socialdemokraterna kräver istället nedskärningar i SL-trafiken på över en miljard. Det går inte att tacka nej till intäkter och samtidigt sätta sprätt på pengarna. Det går inte heller att skära ned 300 miljoner kronor utan att det märks i trafiken. Hoppas att både väljare och media genomskådar detta.

Fakta om (s)-nedskärningar på SL

År 2007 2008 2009
Landstingsbidrag -150 +450 +320
Förändrad SL-taxa -350 -560 -380
Nej till avskrivning SJ -239 -239 -239
SUMMA -739 -349 -299
TOTALT PÅ TRE ÅR -1387
(miljoner kr)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad är det ni satsat så hårt på - drivit på utvecklingen av SL access och annat kvalificerat skit. Sossarna kanske skulle sänkt priserna "hu, va hemskt då förlorar ju SL pengar"

Det ända bra man har sett är väl X60-vagnarna i pendeltågen (dessa började tas i trafik 2005 innan ni var tillsatta). Nattrafiken i tunnelbanan är väl det ända bra som ni kommit med - annars tycker jag trafiken blivit sämre.

T ex kör förana ännu sämre nu - jag brukar mäta farten när jag åker och det har blivit mycket värre sedan januari 2007 (när jag började mäta). Dessutom utnyttjar dom verkligen den extra tiden dom får i tidtabellen när få går av och på till att "fis-köra"
Förut kunde man t ex få åka med en busschaufför som körde minst 10 km/h för fort ibland :-)
- nu händer det aldrig och dom ligger nästan alltid 5-30 km/h under också, ÖÖÖÖRK.
Försämringen av accelerationerna och bromsningarna är ännu värre (och denna är lika illa även för tågförare). T ex 0-50 km/h eller 50-0 på över 30 sekunder är inte ovanligt nu.


Dom små förseningarna på upp till 2,5 minuter har dessutom ökat till följd av körstilen (SL räknar idiotiskt nog en 2 min försenad tur som punktlig - t ex bara 1 min är mycket vid ett byte) men pendeltågen håller tiden bättre nu än 2006 men det har man snarare Banverket att tacka för. Tidtabellen är verkligen löjligt väl tilltagen för X60 därför har dom lätt att hålla tiden, men förarna gör dock inte minsta försök att köra in när dom väl blir försenade - t ex pga en krånglande dörr.

Jag kommer fortsätta planka och man blir ju inte sugen på betala när man dessutom får långsammare och tråkigare resor.