onsdag, november 26, 2008

Budgetdebatt

Jag gav mig in i politiken med viljan att förbättra. Det engagemanget är lika stort idag när jag möter personal, resenärer och de som av flera anledningar idag inte åker kollektivt. Alla synpunkter som jag får känns värdefulla.

Igår skickade jag under fullmäktigedebatten ett stort tack till alla dem som varje dag gör ett jättebra jobb för att få trafiken att fungera. De är värda stor respekt.

För politikens del har vi mycket att se fram emot när det gäller kommande år.

Fortsatta satsningar på utbyggd kollektivtrafik,
Fortsatta satsningar på kvalitet och punktlighet,
Men det handlar också om en satsning på mer effektiv och övergripande trafikplanering som tar sikte på att möta morgondagens utmaningar.


Mer nervöst måste det kännas på vänsterkanten. Socialdemokraterna har föreslagit nedskärningar på SL med hela en miljard kronor sett över en treårsperiod. Det är resultatet av en svag intäktssida, och svagt ledarskap. Igår ställde jag en öppen fråga till socialdemokraternas Lasse Dahlberg, vill ni inte satsa och förändra SL - eller kan ni inte? Och om ni påstår att ni vill och kan, varför redovisar man inte rakt upp och ner var de ska skära ner på trafiken. Skulle alla s-förslag genomföras riskerar s att tappa cirka 300 miljoner kronor i år.

Miljöparitet gjorde ingen förvånad när de igår marknadsförde sig som plankarnas alternativ nummer ett genom ytterligare ett förslag om öppna spärrlinjer. Till miljöpartiets heder så har de, till skillnad till socialdemokraterna, en klar uppfattning om både spårvagnar och öppna spärrlinjer. Socialdemokraterna försöker med reptricket att tycka både ja och nej i dessa frågor. Jag tror dock inte att väljarna köper detta.

Det var en oenig opposition som gick in i den här trafikdebatten. Det var en enad majoritet som lämnade salen. Tack alla i m-gruppen och i alliansgruppen för många kloka trafikinlägg, ingen nämd - ingen glömd!

Inga kommentarer: