fredag, december 15, 2006

Ledarskap

Budgeten i landstinget har nu klubbats av fullmäktige och nu återstår det tuffa arbetet med att leverera en god kollektivtrafik. Tack och lov är vi väl förberedda inför det arbetet. Vi satsar nästa år 750 miljoner kronor mer än innevarande år på att åstadkomma högre kvalitet och effektivare trafikutövande för våra resenärer. Det är leverans av utlovade tjänster som gäller som mål när den borgerliga alliansen tar över ansvaret för kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken har tidvis varit kaotisk, det är bara att konstatera. Resenärerna har varit missnöjda och SL har gått med ett stort underskott. Det handlar om tidhållningen men också om att förbättra informationen när väl schemat spricker. Ingenting är så frustrerande som att stå på en plattform utan att veta vad man ska säga när ens vänner, arbetskamrater, nära och kära ringer och vill veta när man kommer fram.

Jag har personligen fått ta emot mängder av brev som vittnar om fel och problem i systemet, men också om ointresset från de styrande. Vi har därför känt ett behov av att diskutera SL:s framtida organisation och uppdatera våra egna mål för verksamheten. Ett första steg är att rekrytera en ny VD för SL som motsvarar resenärernas framtida krav på utbyggd kapacitet och god tidhållning. Jag är dock helt övertygad om att vi kommer att kunna vända trenden och klara av uppdraget. Det måste vi.

Stockholmarna är värda en bättre kollektivtrafik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det vill du bekosta genom att chockhöja priset? En bättre kollektivtrafik som ingen har råd att betala, menar du?
Stockholms stadsplanering är byggd runt tunnelbanan. Den planerades i samklang med förorternas placering. Stockholm byggdes då för att bli en stad av Amerikansk modell, där de välbärgade bor i förorterna och arbetarna bor i lägenheter, närmare centrum.
Det blev inte riktigt som planerat. Istället bor de fattigaste längst ut på linjerna, längst från centrum, dit de måste ta sig för att handla, träffas och uppleva stadens kulturutbud. Problemet? Låt mig illustrera med ett enkelt exempel. En trebarnsfamilj i Rågsved vill göra någonting en helg, och bestämmer sig för att se den nya Harry Potter filmen på den närmaste stora bigrafen - filmstaden sergel. Barnen går i skola i Rågsved, och föräldrarna jobbar också nära - de har därför ingen bil, och inga års- eller terminskort. Innan det nya systemet med enhetstaxa infördes kostade det 60 kr, enkel resa, att ta sig Rågsved - T-Centralen. En biobiljett till en storfilm kostar 90 kr. 90*5 + 60*2*5 = 1050 kr, varav 600 kr är rena resekostnader. Med enhetstaxa är resekostnaderna bara 140 kr.
Men det är klart. Skall man bara se till enbarnsfamiljer i Vasastan är det inget problem.

Henrik sa...

Hej,

Det ni håller på med vad gäller taxe-förändringar undrar jag lite över :

- Vad är målet och eller visionen med förändringen ?
Det känns mer som om det är en fråga om att det skall vara en kostnad som är relaterad till antal åkta kilometrar eller mil snarare än en princip där det som gäller är bekvämlighet eller att få över bilister till kollektivtrafiken.

- Den konstiga "starköls-jämförelsen" som XXX har gjort i media kan jag skjuta i sank direkt. VARFÖR INTE INFÖRA HAPPY-HOUR, då med gratis åkning i högtrafik ? Dessutom kan det vara så att starkölen är billigare i förorten än i city.....

- Den karta över de nya taxezonerna gör en ju fundersam. DETTA ÄR JU SAMMA GAMLA TÄNK SOM TIDIGARE. Varför skall ALLT UTGÅ från att man reser till och från T-Centralen ? De som reser andra sträckor på andra ledder än "bara in-ut" MISSGYNNAS väldigt kraftigt med detta förslag !

KORT SAGT : OMODERNT och OTIDSENLIGT förslag av SL:s styrelse !!

Hälsningar
/Henrik