Efterlängtat ställningstagande
Ingemar Skogö satte äntligen ner foten och klargjorde Vägverkets inställning; Förbifart Stockholm behövs - och den behövs snarast. Riksdagens övergripande mål för transportpolitiken är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i landet.
Ska Sverige klara detta mål måste Stockholm med närliggande områden, som tillsammans beräknas ha ca 4,4 miljoner invånare 2030, få stöd och resurser att utveckla sin infrastruktur. Utvecklingen av spår och järnväg är idag kraftigt eftersatt. God infrastruktur leder till ökad rörlighet och ökar arbetsmarknadsregionernas storlek
Med Förbifart Stockholm får man tillgång till cirka 100 000 arbetsplatser inom 30 minuters restid.
Förbifart Stockholm
• knyter samman de norra och södra länsdelarna och göra det möjligt att färdas
mellan dessa utan att belasta Stockholms centrala delar,
• skapar en förbifart för långdistanstrafik,
• förbättrar framkomligheten på infartslederna,
• förbättrar möjligheterna att genom utjämnad tillgänglighet få en gemensam
arbets- och bostadsmarknad för hela regionen,
• möjliggör en flerkärning region samt
• ger förutsättningar för utveckling i en region med stark tillväxt.
Omvänt kan bristen på goda kommunikationer och dåliga genomfartsleder ge onödiga flaskhalsar i Stockholm, hindra rörligheten och bromsa utvecklingen. Slutsatsen är glasklar. Förbifart Stockholm behövs, därför är Vägverkets klargörande efterlängtad.
söndag, maj 25, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Jag är lite tveksam till förbifarten. Det är en plan från 60-talet som man nu väljer att implementera. Alternativen borde utredas bättre. Om man istället satsar minst 25 miljarder på utbyggd spårtrafik (förbifarten lär dra iväg o bli dyrare) i regionen, vad får det för effekt? Kanske minskar trycket då så pass mycket på vägstrukturen att förbifarten inte behövs? Och hur stora är riskerna att Stockholm drabbas än mer av sprawl/utspridning när en ny motorväg som man enkelt kan exploatera med alldeles för låg exploateringsgrad görs tillgänglig? Dessa saker borde utredas närmare. Själv tror jag mer på en färdigbyggd ringled samt kraftigt förbättrad spårburen kollektivtrafik och en ordentlig omställning i hur vi bygger nya boendemiljöer. Bygg nya täta stadsmiljöer och försörj dem med väl utbyggd spårväg och tunnelbana så att man inte behöver ta bilen för vardagsärenden.
Håller fullständigt med. Dock så skulle den byggts mycket tidigare, satt 2 timmar i kö idag. 1 timme mellan barkarby och solna samt 1 mellan solna och sollentuna. Detta gör oerhört många varje dag.
Så det är ett strålande ställningstagande som skulle gjorts för 15 år sedan.
Skicka en kommentar