torsdag, januari 11, 2007

Upplevd kvalitet i kollektivtrafiken

Några kanske har sett SL:s rapport om kundnöjdheten de senaste åren, eller rättare sagt missnöjdheten. Det får mig att göra ett par reflektioner.

Tryggheten: Endast 29 procent av kvinnorna känner sig trygga på väg till och från pendeltåget på kvällar och nätter. Det är en orimlig siffra. Något bättre är den upplevda tryggheten i vårt tunnelbanesystem och när man ställer frågan till männen, men det räcker naturligtvis inte. Det är de som upplever otryggheten som störst vi ska utgå ifrån.

Att det är rent och snyggt är viktigt: Tyvärr ger även här pendeltågsresenärerna det sämsta betyget. Endast 49% är nöjda med den invändiga rengöringen, medan 54% är nöjda med rengöringen av stationer och hållplatser.

Till glädjeämnena hör kanske resenärernas betyg på personalens bemötande. Där resenärerna möter personal direkt på tågen är också man också mest nöjd. Ofta är det bristen på information som man retar sig på. Endast 44% är nöjda med informationen vid driftstörningar.

Vad vill jag komma med detta? Jo, att detta är det som den gamla styrelsen har att lämna över till den nya styrelsen som nu tillträdde den 1 januari 2007. Det är ett lågt betyg till den gamla regimen och samtidigt en stor utmaning för oss nya att ta tag i.

Vissa menar att det kommer att bli tufft och det håller jag med om. Vi kommer att behöva fatta en rad beslut för att återställa SL:s förtroende bland allmänheten. men det är inte omöjligt.

Med den kompetens vi har hos våra entreprenörer och vår personal på SL så finns det hopp. Som undersökningen också visar kan man vända trenden. Vi har fortfarande tid på oss att rätta till misstagen.

Jag är glad över att vi nu har tagit beslutet att skjuta till nya medel till kollektivtrafiken. Vi ser också att den gryr en ny förståelse hos Banverket att kollektivtrafiken är ett ansvar inte bara för Stockholm utan för hela nationen. Vår infrastruktur påverkar hela trafiknätet, på samma sätt som Banverkets trafik med fjärr- gods och regionaltåg påverkar våra tidtabeller och vår drift.

Målen står kvar: Målet är 75% nöjda bussresenärer år 2010, 90% nöjda resenärer på våra lokalbanor 2010, 70% nöjda pendeltågsresenärer 2010 och 75% nöjda tunnelbaneresenärer 2010.

Inga kommentarer: