tisdag, januari 09, 2007

Enhetstaxan och den nya zonindelningen

Idag beslutar SL:s styrelse om enhetstaxan och den nya zonindelningen. Beslutet blev inte taget på förra mötet och därför förväntar jag mig en hel del frågor kring detta även denna vecka. Frågor, påståenden och fakta. Själv tänker jag hålla mig till fakta.

Beslutet är en del av vår ambition att genomföra en rad offensiva förbättringar för att ge SL rätt förutsättningar att klara sin ekonomi och stockholmarnas kollektivtrafik på lång sikt. Visst, enhetstaxan var ett bra valtrick från socialdemokraterna, men det dränerade SL:s ekonomi. Och kontanthanteringen har inte bara vi utan facket kritiserat.

Vi måste nu våga tänka framåt!

Genom det nya taxesystemet har vi råd att göra den största satsningen i SL:s historia med hela 750 miljoner kronor extra nästa år. Mot vårt förslag står socialdemokraternas nedskärningar med över 500 miljoner på tre år.

Vi kommer genom detta beslut att genomföra den politik vi gick till val på; Tåg och bussar ska gå i tid och resenärer och personal ska vara trygga i kollektivtrafiken.

I detta sammanhang vill jag påpeka att påståendena om ett kontantpris på upp till 90 kronor. Det saknar grund, och det blir aldrig dyrare än 40 kronor (24 kr för barn, ungdomar och pensionärer) för en resa om man förköper sina kuponger.

Majoriteten av alla resor sker inom en zon och för dessa resor innebär det en höjning från 18 till 20 kronor med förköpta biljetter. Varken mer eller mindre.

Syftet med den nya taxan är:
- att få en mer rättvis taxa (det ska kostar mer att åka långt och mindre att åka kort),
- att få ökade intäkter till SL (pengar som behövs för att behålla trafiken, vi satsar 750 Mkr mer nästa år),
- att minska kontanthanteringen i SL-trafiken (vilket minskar rånrisken).

Allvarligt talat. Kontanthanteringen i våra bussar och tåg ökar bara rånrisken och därmed osäkerheten i kollektivtrafiken. Det är också ett omodernt sätt att hantera resor. Att vi nu inför ett system med flera zoner är bara ett första steg mot vårt nya system som är på väg att införas framåt 2007-2008, det så kallade SL-Access. Med det systemet kommer vi att slippa diskussioner om zoner då såväl resans längd, tidsdifferentiering, ”trohetsrabatter” och takpris kommer att räknas ut automatiskt.

Jag känner att det nu är viktigt att vi inte spelar på socialdemokraternas planhalva och att vi med en ny VD vid rodret kan vända SL:s neråtgående popularitet. Kvaliteten måste alltid sättas i centrum.

Inga kommentarer: