måndag, februari 16, 2009

Tack för alla positiva kommentarer

Det blev en intensiv söndag igår med flera framträdanden i media. Men det var det verkligen värt, irritationen som jag kände när värden för tusentals kronor förstördes delas tydligen av många. Jag såg att nyheten nådde både dn.se och svd.se samt några till. Och på Facebook startade en kille ett nätverk som bara på några timmar fick rätt många anhängare. Det är helt häpnadsväckande att kalla detta kriminella beteende för konst. Skattebetalarnas kollektivtrafik vandaliseras av en annan skattefinansierad institution - detta går inte ihop. Bredvid står konstkritiker och applåderar(!). Att i detta läge diskutera konstnärens syfte eller konstens sammanhang i samhället blir bara märkligt. Min uppfattning om detta är glasklart. Vad tycker Du?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du har mitt fulla stöd i det du gör ang. Konstfack.

http://www.imike.se/rikspolitik/492-konstfack-uppmanar-lagbrott.html

Leif Ekstedt sa...

Väl hanterat och dessutom med pondus.Konstfack bör ta åt sig.
Kan Du inte säga till om Kyrkomötet också. Partier hör inte hemma i Svenska Kyrkan åtminstonde inte som beslutsfattare.

Anonym sa...

Bra att anmäla skadegörelsen, det är solklart att en ansvarig för skadegörelse skall dömas i domstol. Däremot gillar jag inte kategoriska kommentarer om vad som är konst. Vad som är konst avgörs i betraktarens huvud och många av de största konstnärerna har begått lagbrott och upprört sin samtid. Observera att jag inte försvarar skadegörelsen men det är alltid upp till betraktaren att bedöma vad som är konst utifrån sin egen upplevelse.

Om vi är på väg mot ett samhälle där ministrar och styrelseledamöter bestämmer vad som är konst så närmar vi oss raskt det som är standard i totalitära stater.

Konst är inte bara söta fina Carl Larson akvareller på museer. Konsten skall provocera och ifrågasätta. Bryter konstnären mot lagarna skall den individen stå för sin handling i domstol.