torsdag, februari 19, 2009

Ökad konkurrens

Idag deltar jag på ett seminarium som handlar om hur vi ska få ökad konkurrens i kollektivtrafiken och ett bättre resenärsfokus. Vi har nått långt i Stockholm när det gäller att samarbeta med operatörerna i så kallade funktionsupphandlingar. Vi har också tagit steg för att samla analys, planering och beställning så att vi vara tydliga i vårt mandat när det gäller att förhandla med stat, kommuner och delta som en aktiv och engagerad samtals- och samarbetspartner i länsstyrelsens arbete för att ta fram transportövergripande länsplaner. Mitt i detta finns också Svensk Kollektivtrafiks arbete med en ny affärsmodell för branschen och planerna om att fördubbla kollektivtrafikens andel av trafikutbudet. Men jag är övertygad om att vi kan göra mer. Intressant debatt som jag hoppas att ni följer tillsammans med mig.

Inga kommentarer: