Här kan Du se hur ett utbyggt spårvagnssytem kan se ut, i detta fall i Istanbul. Vagnarna är av samma typ som vi kör på tvärbanan. Vi var några representanter från landstingets Regionplane- och trafiknämnd som var där och deltog i en konferens om utbyggnaden av spårvagnssystem i Europa och övriga världen.De har också en linje där man kör äldre fordon i stadens centrala delar.
Jag är övertygad om att vi i Stockholm kommer att ansluta oss till den långa rad av städer som just nu bygger sårvägar runt om i världen. På SL;s styrelse imorgon tar vi ytterligare ett antal beslut som blir viktiga steg i den utvecklingen för Stockholms del.
måndag, juni 16, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Hej Christer.
Såhär ligger det till: När representanter för trafikhuvudmannen i Istanbul fick se SL:s A32-vagn blev man så till sig att man beställde 55 vagnar direkt. Således en bra vagn vi har här i Stockholm, eller hur? Trafikmyndigheten i Istanbul rättade dock till ett misstag som SL gjorde - man satte nämligen (som Du säkert märkte) in luftkonditionering även i vagnarnas kupéer. Något annat hade f.ö. varit otänkbart i medelhavsklimatet.
Nu är det ju så att denna lilla detalj medvetet snålades bort i SL:s vagnar och klimatet i vagnarnas kupéer blir olidligt varma dagar, vilket märks inte minst under pågående värmebölja. Kupén är inte bara till för de resande, den är även arbetsplats för konduktören som nästan storknar i värmen. SL:s tjänstemän vägrar att inse sitt misstag, och därför tycker jag det är dags för lite politisk styrning. Nästa år påbörjas, om allt går väl, Tvärbanans förlängning till Solna station. När den är klar kommer det, som Du vet, att behövas fler vagnar, och anskaffningsbeslutet kommer troligen att tas under Din ämbetsperiod. Därför uppmanar jag Dig att verka för att nästa anskaffning av A32-vagnar görs med luftkonditionering inmonterad i vagnarnas kupéer.
Vänliga hälsningar
Björn Ehnberg
Skicka en kommentar